Profesjon, organisasjon og ansvarlig lederskap (MBA104)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

MBA104

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Barnevernsarbeid foregår i en organisatorisk kontekst som er preget av sterke overordnede føringer, raske endringer og stor uforutsigbarhet. Emnet har som formål å gi studentene forståelse for utøvelsen av profesjonsrollen sett i sammenheng med organisatoriske rammevilkår og relevante ledelsesutfordringer i barnevernet. Gjennom emnet skal studentene bli i stand til å kritisk evaluere og analysere:

  1. hvilken betydning rammevilkår og den organisatoriske konteksten har for yrkesutøvelsen,
  2. hvilke ledelsesteorier og -tilnærminger som er særlig relevante i barnevernsarbeid, og
  3. hvilke etiske- og moralske utfordringer som preger profesjonsrollen og ledelse av denne yrkesgruppen.

Særlig relevante teorier og perspektiver er: Offentlig styring og ledelse, endringsledelse, mangfoldsledelse, teamledelse, organisasjonsrettferdighet og emosjoner i organisasjoner.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Kandidaten har

  • avansert kunnskap om sammenhengen mellom overordnede politiske føringer og organisatoriske prosessers betydning for arbeid i barnevernet.
  • inngående kunnskap om ulike ledelsesdilemma som oppstår i organisasjoner med profesjonelle føringer og knapphet på ressurser.
  • avansert kunnskap om endrings- og mangfoldsledelse i offentlig sektor.
  • kunnskap om teamledelse, organisasjonsrettferdighet og emosjonelt arbeid i koordinering av tverrfaglig og tverrprofesjonelt arbeid.
  • avansert kunnskap om plikter, rettigheter, etikk og emosjoner i profesjonsrollen.

Ferdigheter:

Kandidaten kan

  • analysere og kritisk reflektere rundt betydningen av organisatoriske rammer i barnevernsarbeid.
  • analysere organisatoriske prosesser og relevansen av ulike ledelsestilnærminger i barnevernsarbeid.
  • planlegge endringer og anvende innovative prosesser i barnevernfaglig ledelsesarbeid.
  • analysere og anvende kunnskap om ivaretakelse av ansattes ulike behov i et særlig utsatt yrke.

Generell kompetanse:

Kandidaten kan

  • kritisk reflektere rundt relevante profesjonsetiske problemstillinger.
  • anvende kunnskap om og analysere hvordan rammevilkår og organisasjonskontekst generelt innvirker på yrkesutøvelse.
  • analyse og anvende ulike ledelsestilnærminger.
  • planlegge og koordinere tverrprofesjonelt og tverrfaglig samarbeid.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 7 Dager Bokstavkarakterer Alle

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Gruppearbeid, Presentasjoner , Nærværskrav

Disse obligatoriske aktivitetene må være godkjent for at studenten kan ta eksamen i emnet. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 14 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.

Gruppearbeidskrav: Emneansvarlig vil kunngjøre konkrete føringer i Canvas før oppstart.

Presentasjoner: Bidrag til presentasjoner i seminar. Emneansvarlig vil kunngjøre konkrete føringer i Canvas før oppstart.

Nærværskrav: 75% nærvær i obligatorisk undervisningopplegg markert i undervisningsplan.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Jan Otto Jacobsen

Arbeidsformer

Forelesninger, seminarer, gruppearbeid og presentasjoner. Arbeid med case og casebaserte refleksjoner blir en del av gruppearbeidet.

Åpent for

Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet
Barnevernsarbeid - Masterprogram

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto