Kunnskapsbasert praksis og innovasjon i barnevernet (MBA106)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MBA106
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Kunnskapsbasert praksis er viktig for utvikling av kvalitet i barnevernets tjenester til utsatte barn, unge og familier. Studentene skal få forståelse for sammenhengen mellom forskning, fagutvikling og innovasjon. Emnet skal gi studentene kompetanse i å gjennomføre selvstendige utrednings- og utviklingsprosjekter innenfor barnevernsfeltet, men også sette dem i stand til å gjøre analyser og reflektere kritisk rundt forhold ved praksis og organisering i feltet. Studentene vil få kompetanse i å avdekke og formidle barnevernfaglige problemstillinger.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har:
- avansert kunnskap om forholdet mellom forskningskompetanse, brukerkompetanse og erfaringskompetanse og disse kunnskapsperspektivenes betydning for utviklingen av barnevernsfeltet.
- inngående kunnskap om institusjonelle og organisatoriske rammevilkår for innovasjon og fagutvikling i barnevernet.
- inngående kunnskap om innovasjon og innovasjonsprosesser i tjenesteutvikling og arbeid med barn, unge og familier.
- avansert kunnskap om hvordan forskningsbasert kunnskap kan brukes til innovasjon, nytenkning og fagutvikling.
Ferdigheter
Kandidaten kan
- analysere og forholde seg kritisk til forskning basert på kunnskap om metoder og kunnskapsperspektiv.
- evaluere forhold relatert til etikk, validitet og refleksivitet i forskning på sårbare grupper.
- bruke relevante metoder for å planlegge, gjennomføre og lede prosjekter og prosesser innenfor innovasjon og fagutvikling i barnevernet.
- bruke forskningsbasert, erfaringsbasert og bruker basert kunnskap i fagutviklings- og innovasjonsarbeid innen barnevern.
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- anvende kunnskapen på nye områder og bruke dem i fag-, yrkes- og forskningsetiske sammenhenger.
- formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets terminologi.
- kommunisere om faglige problemstillinger og validitet og reliabilitet i funn både med andre spesialister og i allmenheten.
- bidra til faglig og metodisk fundert innovasjon og nytenking.
- anvende kunnskaper og ferdigheter innenfor for forskningsmetoder og innovasjon til å gjennomføre forsknings- og innovasjonsprosjekter knyttet til problemstillinger innenfor barnevernsfeltet.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
4 dagers individuell hjemmeeksamen, 3500 ord eksklusive forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.
Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Alle obligatoriske aktiviteter (3) må være godkjent for at studenten kan ta eksamen i emnet. Godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 14 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Praksisstudier: Bestått fire ukers praksis.
Skriftlig gruppearbeidskrav. Omfang 3000 ord (pluss minus 10 %), inkludert innholdsfortegnelse/noter, litteraturliste. Referansestil, APA 7. Arbeidskravet godkjennes/underkjennes.
Nærværskrav: 75% nærvær i obligatorisk undervisningopplegg markert i undervisningsplan og praksishefte.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Anne Katrine FolkmanArbeidsformer
Forelesninger, praksis (4 uker), egenstudier