Barn og unge og deres omsorgsgivere - Skolehelsetjeneste (MHE121)
Hovedfokuset i emnet er ulike perspektiver og teorier som gir grunnlag for å forstå hva det innebærer å være barn og ungdom, og omsorgsgiver/foreldre, samt miljøets betydning for barn og unges utvikling. Videre fokuseres det på barn og ungdoms utvikling og faktorer som har betydning for deres fysiske, psykiske, seksuelle og sosiale helse og utvikling, herunder beskyttelses - og risikofaktorer.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MHE121
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
I emnet vektlegges kunnskap om forsvarlig helsetjeneste til større barn, ungdom og deres omsorgsgivere. Sentralt i emnet er kunnskap om barn og unges psykiske, fysiske, seksuelle og sosiale helse og utvikling, mulige utviklingsavvik, sykdom og funksjonsnedsettelser. Videre gir emnet kunnskap om helseutfordringer hos barn og unge når de opplever psykososiale belastninger, som pårørende, ved kriser, traumer, mobbing, omsorgssvikt, vold og rusmisbruk. Emnet gir innføring i metoder for å kartlegge og vurdere barn- og unges helse, herunder identifisere psykisk sykdom som angst, depresjon, spiseforstyrrelser og selvskading. Forebyggende og helsefremmende tiltak overfor barn, unge og deres familie er sentral del av emnet.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
har avansert kunnskap om barn og unges fysiske, psykiske, seksuelle, sosiale helse og utvikling
har inngående kunnskap om barn og unges beskyttelses- og risikofaktorer
har inngående kunnskap om barn og unge som pårørende og virkning av kriser, traumer og belastninger
Ferdigheter
Kandidaten:
kan anvende kunnskapsbaserte metoder for å fremme helsevalg, mestring og livskvalitet hos barn, unge og deres familie/omsorgsgivere
kan bruke relevante metoder for å selvstendig kartlegge og vurdere barn og unges helse, identifisere utviklingsavvik, sykdom og funksjonsnedsettelse, og iverksette tiltak etter behov
kan forebygge, identifisere og avverge psykososiale belastninger, omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, rusmisbruk, selvskading og selvmordsatferd og iverksette relevant tiltak
kan forebygge, avdekke og følge opp fysiske og psykiske helseplager hos barn og unge
kan selvstendig veilede om ernæring og ernæringsutfordringer til alle barn og ungdommer.
kan anvende kunnskap om de vanligste fysiologiske prosesser og om hvordan sykdom utvikler seg.
kan anvende kunnskap om barn og unges bruk av digitale arenaer for å forstå og iverksette tiltak ved behov
Generell kompetanse
Kandidaten:
kan analysere faglige og etiske problemstillinger innen helsesykepleie i møte med barn, unge og deres omsorgspersoner/familie
kan analysere faglige problemstillinger (med medisinsk- og helsefaglig personell og andre profesjonsgrupper,) for å bidra til forsvarlig helsetjeneste for barn, unge og deres familie/omsorgsgiver
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Skoleeksamen
Skoleeksamen 5 timer
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Godkjent to arbeidskrav, en individuelt skriftlig innlevering og et gruppearbeid med muntlig presentasjon i klasse. Ved ikke godkjent arbeidskrav avtales ekstra arbeidskrav med emneansvarlig.
Deltagelse i basisgrupper med obligatorisk 90% fysisk tilstedeværelse. Ved ikke oppfylt tilstedeværelse i basisgruppe avtales ekstra arbeidskrav med emneansvarlig.
Fagperson(er)
Faglærer:
Anette Sola FossFaglærer:
Sølvi Skjørestad JohnsenStudieprogramleder:
Allaug Ulevåg OksumEmneansvarlig:
Allaug Ulevåg OksumArbeidsformer
Undervisningen er basert på studentaktive metoder og består av forelesninger, basis-/gruppearbeid, simulering, seminar/muntlig fremlegg, individuelt skriftlig arbeid, selvstudier. Studentene vil bli delt inn i faste basisgrupper ved semesterstart. Undervisningen organiseres i ukesamlinger.