Vitenskapsteori og forskningsmetode (MHE131)
I dette emnet skal studentene tilegne seg inngående kompetanse om vitenskapsteoretiske retninger som danner grunnforutsetninger for bruk av forskning i helsesykepleie. Det legges vekt på at studentene skal kunne identifisere og kritisk vurdere forskning som kan ha betydning for utøvelse av helsesykepleie.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MHE131
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
I emnet blir forskningsprosessen, fra kunnskapshull til design og metoder tema. Sentralt står ulike vitenskapsteoretiske retninger, kunnskapstyper og forskningsetiske retningslinjer. Det vektlegges at studentene skal kunne anvende metodisk tilnærming til ulike problemstillinger, med ulike kvalitative og kvantitative design, datasamlingsmetoder og analysemetoder, og formidlingsmuligheter, med ivaretakelse av etiske retningslinjer i alle faser av forskningen. Det er søkelys på teori og metoder for kvalitetsutvikling og implementering av ny kunnskap i praksis.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
har inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og betydning av disse for helsesykepleie
har inngående kunnskap om forskningsetiske retningslinjer og etiske problemsstillinger som har relevans for helsesykepleie
har inngående kunnskap om ulike forskningsmetoder og deres muligheter og begrensninger
Ferdigheter
Kandidaten:
kan analysere kilder samt kliniske, faglige og etiske problemstillinger med implikasjoner for helsesykepleiepraksis
kan identifisere og drøfte vitenskapsteoretiske retninger i ulike typer forskning
kan anvende forskningsetiske prinsipper i alle steg i forskningsprosessen
kan analysere og forholde seg kritisk til de mest egnede forskningsdesign for ulike typer forskningsspørsmål
kan vurdere og anvende egnede metoder for datainnsamling, dataanalyse og resultatpresentasjon
Generell kompetanse
Kandidaten:
kan innhente relevant forskningsbasert kunnskap og kritisk vurdere kvalitet, resultater og konklusjon og vurdere overførbarhet og implikasjoner for helsesykepleiepraksis
kan kritisk analysere og reflektere over sammenhengen mellom de ulike stegene i forskningsprosessen
kan analysere, reflektere over og formidle vitenskapsteori, forskningsspørsmål, forskningsmetode, empiriske funn og betydning av ny kunnskap for helsesykepleie
kan analysere, reflektere over forskningsetiske problemstillinger i ulike typer forskning og følge forskningsetiske retningslinjer
kan analysere og reflektere over framgangsmåter for å utvikle kvalitet og implementere ny kunnskap i praksis
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skoleeksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Deltakelse i obligatoriske undervisningsaktiviteter, herunder øvelser i datasamling og workshops om dataanalyse.
Ved ikke godkjent arbeidskrav eller fravær på gruppefremlegg vil studentene gis en ekstra mulighet til å levere og/eller presentere arbeidskravet for emneansvarlig og ev. medstudenter.
Ved fravær på obligatoriske undervisningsaktiviteter (herunder øvelser i datasamling & workshops om dataanalyse) avtales ekstra arbeidskrav med emneansvarlig.
Fagperson(er)
Faglærer:
Linda Horne MælandEmneansvarlig:
Per Christer Thomas WestergrenArbeidsformer
Forelesning, video, studentaktive metoder individuelt og i grupper.