Helsevitenskapens grunntema (MHV100)
Emnet utdyper ulike perspektiver på helse og omsorg. Helse og omsorg forstås som helsevitenskapens grunntema. De er både individnære og systemnære begrep som reflekterer prioriteringer i samfunn og helsetjeneste. Helse og omsorg henger sammen med rammebetingelser og samhandling mellom helsetjenestens ulike systemnivå. Fra dette forventes studenten å utvikle kontekstuell sensitivitet, selvstendig dømmekraft og argumentasjonsevne.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MHV100
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet omhandler de mest grunnleggende begrepene innen helse og omsorg. Begrepslig klarhet er avgjørende for empirisk forskning og avgjørende for et samfunn som i økende grad er avhengig av bevismessige påstander i helsevitenskap for finansiering og styring. Forståelse av helse og omsorg ut fra ulike teoretiske, individuelle, kulturelle, og globale perspektiver er et viktig utgangspunkt for helsevitenskap. Ulike perspektivers konsekvenser for praksis i helsetjenesten og dagsaktuell helserelevant tematikk blir diskutert. Sentrale helsevitenskapelige temaområder og helse som forskningsfelt blir belyst.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
har inngående kunnskap og kritisk forståelse av helsevitenskapens grunntema helse og omsorg
har inngående kunnskap om ulike måter å forstå helse og sykdom ut fra individuelle, kulturelle, samfunnsvitenskapelige og globale perspektiver
har inngående kunnskap om ulike måter å forstå omsorg ut fra ulike teoretiske perspektiver
Ferdigheter
kan analysere hvordan helse og omsorg og andre grunnleggende begreper om mennesker først læres i å leve et menneskeliv og deretter tas opp i helsevitenskap
kan analysere og vurdere sammenhenger mellom helse og omsorg
kan analysere hvordan det relasjonelle er grunnleggende for helse og omsorg, og hvordan dette blir gitt og mottatt i dialog
kan vurdere ulike begreper innen helse og omsorg
kan drøfte individuelle, kulturelle, historiske og globale perspektiver på helse
kan drøfte hvordan helse og omsorg henger sammen med rammebetingelser og samhandling mellom helsetjenestens ulike systemnivå
kan argumentere skriftlig for en konklusjon i helsevitenskapens grunntema
Generell kompetanse
kan kritisk vurdere og analysere vitenskapelige tema knyttet til helse
kan reflektert anvende kunnskap om helse og omsorg i daglig praksis i samfunn og helsetjeneste
kan kommunisere problemstillinger knyttet til helse og omsorg som forskningsfelt og forhold som har innflytelse på helse og omsorg i samfunn og helsetjeneste
kan argumentere for hvilke konsekvenser ulike forståelser av helse og omsorg kan ha for forskning og praksis i samfunn og helsetjeneste
kan analysere empirisk forskning knyttet til sentrale helsevitenskapelige temaområder
kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innen helseforskning og i helse- velferds- og omsorgstjenester
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 7 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Omfang: 3000 ord (+/- 10%)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Gruppearbeid med fremlegg
Ad. 1: Studentene som ikke innfrir den obligatoriske aktiviteten, må etter avtale med fagansvarlig skrive et fagnotat. Fagnotatet må være godkjent for å kunne avlegge eksamen.
Fagperson(er)
Studieprogramleder:
Kristin AkerjordetEmneansvarlig:
Anne Marie Lunde HusebøEmneansvarlig:
Kristine RørtveitArbeidsformer
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid og individuelt arbeid vil inngå som arbeidsformer. Det legges stor vekt på selvstudier. Studentaktiv metodikk og tett dialog mellom student og lærer er de bærende elementer i de pedagogiske arbeidsformene.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Helsevitenskap I: Helse - ulike forståelsesformer (MHV144_1) | 10 |
Åpent for
Helsevitenskap - Masterstudium
Kandidater med bachelorutdanning kan søke om opptak til emnet