Intensivsykepleie 2- intensivmedisinsk behandling, helserett og pasientsikkerhet (MIS211)

Emnet har et sykepleie-, medisinsk- og helsevitenskapelig perspektiv, og skal bidra med kunnskap for å videreutvikle studentens evne til å utøve trygg og omsorgsfull intensivsykepleie til pasienter med akutt og/ eller kritisk sykdom. Emnet gir en fordypning i følgende kompetanseområder; fag og profesjon, klinisk observasjons-, vurderings- beslutnings- og handlingskompetanse, faglig ledelse og samhandling, helserett samt kvalitetsarbeid og pasientsikkerhet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

MIS211

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  • Intensivsykepleie til ulike pasientgrupper 

  • Intensivmedisin

  • Personsentrert omsorg og psykososialt arbeidsmiljø 

  • Profesjonsetikk og kulturforståelse

  • Postoperativ sykepleie og anestesi

  • Behandlingsbegrensning og palliasjon

  • Helserett

  • Pasientsikkerhet

  • Behandlingsbegrensning og palliasjon

  • Samhandling, kommunikasjon og ikke-tekniske ferdigheter 

  • Faglig ledelse og kvalitetsarbeid

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:  

Kunnskap

Kandidaten har:

  • avansert kunnskap om organsvikt, akutte sykdommer og behandling hos aktuelle pasientgrupper

  • inngående kunnskap om kirurgisk stressrespons, postoperative komplikasjoner og ettervirkning av ulike anestesiformer

  • avansert kunnskap om intensivpasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov i et alders- og/eller språklig og flerkulturelt perspektiv 

  • inngående kunnskap om  palliasjon, behandlingsbegrensninger og organdonasjon 

  • inngående kunnskap om språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet i utøvelsen av intensivsykepleie

  • inngående kunnskap om ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for intensivsykepleie

  • inngående kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter; situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid

  • inngående kunnskap om pasientsikkerhetskultur i helsetjenesten, prinsipper og tiltak for å øke robusthet og pasientsikkerhet i intensivavdelinger

  • inngående kunnskap om systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser

  • inngående kunnskap om bruk av aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer intensivsykepleierens arbeid

  • inngående kunnskap om prinsippene for palliasjon og behandlingsbegrensning

  • avansert kunnskap om digitale verktøy, herunder personvern, som er relevant for intensivmedisinsk behandling

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • bruke kunnskap og ferdigheter for å selvstendig planlegge og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser

  • analysere risikofaktorer relatert til intensivbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser

  • analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring

  • analysere pasientens og pårørendes helsekompetanse og benytte dette som virkemiddel i kommunikasjon for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester

  • analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen og drift av intensivavdelingen

  • identifisere og lindre symptomer hos pasienter i palliativ fase, inkludert smerte, kvalme og angst.

Generell kompetanse

Kandidaten kan:

  • analysere, vurdere og håndtere komplekse situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk

  • analysere, kritisk vurdere og reflektere over samhandling og kommunikasjon som kan påvirke pasientforløpet og/eller arbeidsmiljøet

  • analysere og anvende kunnskap og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høye krav om kvalitet og omstilling

  • anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring/tjenesteforbedring

  • analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger som er relevante for intensivsykepleie

  • demonstrere etisk refleksjon og beslutningstaking i komplekse situasjoner som involverer palliasjon og behandlingsbegrensning.

  • bidra til et tverrfaglig samarbeid som sikrer helhetlig og pasientsentrert omsorg

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skoleeksamen 1/1 6 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

75% obligatorisk nærvær i undervisningen

Aktiv deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å utvikle fagforståelse. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 75% prosent. Studenten kan søke om individuell vurdering ved oppnådd oppmøte på mer enn 50%. Dersom fakultetet finner grunnlaget tilstrekkelig og det er faglig forsvarlig, vil studenten få et alternativt arbeidskrav.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Hege Bjøkne Wathne

Studieprogramleder:

Ida Helene Mykkeltveit

Arbeidsformer

Forelesning, digital undervisning, gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening, simulering, bruk av læringsplattformen CANVAS og selvstudium. Emnet har et arbeidsomfang på ca. 250 timer.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Intensivsykepleie I - yrkesutøvelse med medisinsk og naturvitenskapelig grunnlag (MIS111_1) 5
Intensivsykepleie II - yrkesutøvelse med samfunnsfaglig, medisinsk og naturvitenskapelig grunnlag (MIS121_1) 5

Åpent for

Master i spesialsykepleie med spesialisering i intensivsykepleie

Opptakskrav

 

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto