Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1 (PPU133)
Emnet skal gi studentene et grunnlag for ledelse av læring i historie og ulike samfunnsfag med vekt på 8.-13. trinn. Hovedfokus vil være på undervisning med/av kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU133
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Emnet skal kvalifisere studentene for ledelse av læring i historie og ulike samfunnsfag med hovedfokus på ungdomsskolen og den videregående skolen. Denne delen av emnet vil ha et klart fokus på kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati som både er kjerneelementer og sentrale verdier i samfunnsfagene og i historiefaget. Emnet vil kombinere både refleksjon og diskusjon om ulike læringsteorier, undervisningsmetoder og praksis.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten ha
inngående kunnskap om samfunns- og historiefagets plass, utbredelse, progresjon og begrunnelser med vekt på trinn 8-13 i skolen
kunnskap og forståelse for samfunns- og historiefagets mandat og verdigrunnlag med vekt på trinn 8-13 i skolen
bred kunnskap om arbeidsmetoder (inkl. digitale verktøy) i samfunnsfagene og historie særlig knyttet til kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne
kritisk analysere og tolke læreplaner i samfunnsfag og historie med vekt på trinn 8-13 i lyset av kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
kritisk og selvstendig reflektere over egen praksis knyttet til kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
bruke varierte og relevante metoder i samfunnsfag og historie og tilpasse opplæringen i faget særlig knyttet til kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten kunne
orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk og utvikle egen faglig praksis
videreutvikle egen kompetanse gjennom å orientere seg i fag- og forskningslitteratur
kommunisere faglige og fagdidaktiske problemstillinger til elever, kolleger og foresatte
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Hjemmeeksamen på 3000 ord (+/- 10 %).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
2 obligatoriske arbeidskrav - studentene skal levere en skisse over et konkret undervisningsopplegg før de går i praksis og de skal delta i en obligatorisk gruppeveiledning før eksamen
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøFaglærer:
Tyson Ashley RetzFaglærer:
Vidar Fagerheim KalsåsPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieFaglærer:
Ketil KnutsenStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardEmneansvarlig:
Alexandre DessinguéArbeidsformer
Digitale videoforelesninger, forelesninger, seminarer og selvstudium
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Kritisk tenkning i teori og i praksis (HUM100_1) | 2.5 |