Naturfag fagdidaktikk del 1 (PPU145)
Emnet gir studentene et grunnlag for undervisning i naturfag hovedsakelig for trinn 8-13.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU145
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet gir studentene et didaktisk og metodisk grunnlag for undervisning i naturfag hovedsakelig for trinn 8-13. Studentene skal utvikle evnen til å reflektere over innholdet i læreplanene og utvikle egne undervisningsstrategier i disse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal studentene
kjenne til naturfagdidaktikk som fagområde
kjenne til og kunne reflektere over innholdet i norske læreplaner
ha kjennskap til relevant forskning knyttet til undervisning i naturfag
kjenne til læring og undervisning i museer og vitensentre
ha dyp innsikt i elevaktive arbeidsformer i naturfag
kunne utnytte digitale ressurser til naturfagundervisning
ha avansert kunnskap om et bredt repertoar av læringsstrategier og arbeidsmetoder i fagene samt læremidler i undervisningen
kunne analysere faglige utfordringer for ulike elevgrupper i forskjellige skoleslag
Ferdigheter
Etter endt studium skal studentene
kunne analysere og reflektere over læreplaner i fag for ungdomstrinnet og videregående skole, og utvikle lokale planer som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering i undervisningen
kunne bruke varierte og relevante metoder i undervisningen, og tilpasse opplæringen i faget slik at den tar hensyn til elevens ulike læringstempo, deres interesse for faget og evne til abstrakt tenkning.
kunne lede og motivere elever og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
kunne kartlegge og vurdere elevenes forkunnskaper, interesser og andre læreforutsetninger
kunne gi elevene underveisvurdering og sluttvurdering, bruke faglige kjennetegn på måloppnåelse og gi faglige begrunnelser for karakterer
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene
vise seg som faglig kompetente og fagdidaktisk reflekterte i naturfaget
kunne betrakte naturfaget som både skolefag og vitenskapsfag med vekt på bruk av modeller i realfag og eksperimentelle metoder
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | Alle |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Den skriftlige innleveringen skal være på 1000 ord +/- 10 %
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Frode SkarsteinPraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardArbeidsformer
Emnet har varierte undervisningsformer i klasse, gruppe og individuelt. Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt.