Dansedidaktikk 1 (PPU451)
Didaktikken som fagområde er møtepunktet mellom faget og pedagogikken og har ensammenbindende funksjon i utdanningen. Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om fagets egenart,innhold og legitimering. I dansedidaktikk skal studenten tilegne seg nødvendig kunnskap og praktiske ferdigheter i å undervise i dans til et bredt spekter av målgrupper. Studenter i dansedidaktikk er fremtidens dansepedagoger og skal formulere dansepedagogiske praksiser som ennå ikke er formulert. Å utvikle sin egen argumentasjon og et kritisk blikk på sin egen samteksisterende dansepedagogiske praksiser er en del av emnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU451
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Dansedidaktikk tar utgangspunkt i studentenes egne erfaringer, verdier og syn på dansepedagogisk virksomhet. Gjennom emnet utfordres studentene til å kritisk reflektere overfagets tradisjoner, samt skape sin egen identitet som dansepedagog. Både det utøvende og det skapende står i fokus, samt hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for å skape et godt læringsmiljø for dans. Det er fokus på at studentene skal tilegne seg og skapedidaktiske metoder for planlegging, tilrettelegging og formidling av dans i ulike pedagogiske kontekster. Et felles grunnlag finnes i kunnskap om trygg og tilrettelagt danseundervisning, somstøtter opp om elevens læring og utvikling. Fagteori danner basis for drøfting og refleksjon overdansens egenart, plass og betydning i samfunnet, videreutvikling av fagfeltet i fremtiden, og utvikling av et eget pedagogisk ståsted hos studenten. Emnet er sterkt tilknyttet praksis.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført og bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha kunnskap om:
-
dansefaget som kunstnerisk og estetisk praksis for barn og unge, samt betydning i opplæringssystemet
-
skadeforebygging og trygge dansepraksiser med utgangspunkt i kroppslig utvikling og læring i og gjennom dans
Ferdigheter
Etter fullført og bestått eksamen i emnet kan kandidaten:
-
tilrettelegge trygg undervisning i dans i forhold til grunnleggende prinsipper innen kroppslig og estetisk læring og utvikling
-
drøfte forskningsbasert fagteori og aktuelle problemstillinger knyttet til dansepedagogiskvirksomhet
Generell kompetanse
Etter fullført og bestått eksamen i emnet kan kandidaten:
-
reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv samt kritisk vurdere egne verdier og grunnsyn i forhold til dans som kunstpedagogisk fag
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praktisk-muntlig eksamen | 1/1 | 40 Minutter | Bestått/ Ikke bestått |
Praktisk-muntlig eksamen i vårsemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
All undervisning i emnet er obligatorisk. Det kan innvilges inntil 20% fravær i henhold til fraværsreglementet for UK. Fravær ut over dette vil medføre tap av retten til å møte til eksamen. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer før studenten får tilgang til avsluttende vurdering i
Obligatoriske arbeidskrav i emnet består av:
-
inntil 3 praktiske og/eller skriftlige oppgaver, individuelt og i gruppe
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Mari FlønesStudiekoordinator:
Per-Erik PetersenArbeidsformer
Verkstedbasert gruppeundervisning både digitalt og på campus med forelesning, praktisk arbeid, individuelt og gruppearbeid; skriftlige og praktiske oppgaver.
Det legges opp til selvstendig arbeid imellom undervisningen. Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selvgjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Emnet er tilknyttet praksis. Undervisningen kan foregå i bolker.