Pedagogikk II (PPU505)
Emnet gir innføring i historiske, filosofiske og samfunnsmessige perspektiver på danning, utdanning og oppdragelse. Det fokuserer videre på en rekke temaer som er sentrale for lærerens profesjonelle yrkesutøvelse og utvikling, inkludert pedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU505
Versjon
2
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet tar opp pedagogiske grunnlagsproblemer og gir innføring i hvordan ulike kulturelle, sosiale og historiske betingelser har formet og formes av pedagogiske praksiser og teorier. Emnet omfatter videre sentrale temaer knyttet til den nåtidige lærerens profesjonelle yrkesutøvelse, som likeverdig og tilpasset opplæring, klasseledelse og inkluderende læringsmiljø, elevers rettigheter inkludert samiske elevers rettigheter, barn og unge i vanskelige livssituasjoner, samt kunstens og kulturens betydning for tilhørighet og identitetsutvikling. Pedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid utgjør en sentral komponent i emnet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal du ha tilegnet deg:
Kunnskaper om:
lærerens profesjonelle yrkesutøvelse og yrkesetiske spørsmål og dilemmaer
lærerrollen med vekt på klasseledelse og et inkluderende læringsmiljø
prinsipper for likeverdig og tilpasset opplæring
elevenes rettigheter i henhold til opplæringsloven
samiske forhold og samiske elevers rettigheter
barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep
hvilken betydning estetiske opplevelser og erfaringer kan ha for barn og unges identitetsutvikling
pedagogikkens samfunnsoppgaver i historiske, filosofiske og samfunnsmessige perspektiver
Ferdigheter til å:
reflektere over yrkesetiske dilemmaer knyttet til arbeidet med undervisning, og i det sosiale samspillet med elevene
reflektere over etiske utfordringer og dilemmaer i et mangfoldig og flerkulturelt samfunn
reflektere over kunstens og kulturens betydning for tilhørighet og identitet
drøfte differensierte undervisningsopplegg opp mot tilpasset opplæring for ulike elevgrupper med vekt på menneskeverd, identitet og kulturelt mangfold
identifisere særskilte behov og utfordringer hos barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep
drøfte lærerrollen med utgangspunkt i ulike pedagogiske grunnsyn
forstå endringer i lærer- og elevrollen ut fra historiske, filosofiske og samfunnsmessige perspektiver og å kunne reflektere over hvordan disse rollene endrer seg i takt med samfunnsutviklinga
gjennomføre et selvstendig og avgrenset FoU-prosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse til å:
reflektere kritisk omkring profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger og utfordringer
bygge gode relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med kolleger og andre aktuelle aktører i skoleverk og kulturliv
søke, behandle og vurdere informasjon, samt anvende resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid innenfor eget fagområde/egen praksis
orientere deg i faglitteratur, utvikle relevante problemstillinger, utforske og drøfte disse kritisk i dialog med tradisjonelle forståelser i fagfeltet
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Oppgave og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
FoU-oppgave (individuell) | 3/5 | Bokstavkarakterer | ||
Muntlig eksamen | 2/5 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Omfang oppgave 6000 ord (±10%)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
All undervisning i emnet, både fysisk og digital, er obligatorisk. Det kan innvilges inntil 20 % fravær i henhold til fraværsreglementet for utøvende kunstfag. Fravær utover dette vil medføre tap av retten til å gå opp til eksamen. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kari Marie ManumFaglærer:
Sanna Pauliina Törmälä-TranbergFaglærer:
Kari Olene Oma RønnesFaglærer:
Kari Marie ManumStudiekoordinator:
Per-Erik PetersenArbeidsformer
Undervisnings- og læringsformene inkluderer forelesninger, seminarer, veiledning og digitale læringsmoduler. Seminarene vektlegger studentaktive arbeidsformer som studentbidrag, gruppearbeid, diskusjoner, problembasert oppgaveløsning og praktiske øvelser. Det legges opp til selvstendig studentarbeid mellom samlingene.
Undervisningen gjennomføres i hovedsak på digitale læringsplattformer, med en kombinasjon av synkrone og asynkrone aktiviteter, i tillegg til enkelte samlinger på campus hvert semester. Datoene for samlingene kunngjøres i god tid før semesterstart.
Emnet undervises hovedsakelig i vårsemesteret.