ConductIT – Skolekorps, nivå 2 (VCI204)
ConductIT - Skolekorps, nivå 2 er et emne utviklet for å tilby fleksibel opplæring i skolekorpsdirigering til musikkstudenter, musikkpedagoger og musikere. Kurset er en av spesialiseringene i studieprogrammet ConductIT som består av en rekke enkeltemner i dirigering. ConductIT er åpent for internasjonale søkere. Undervisningsspråk er norsk og engelsk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VCI204
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
ConductIT - Skolekorps, nivå 2 er et emne for studenter som allerede har betydelig erfaring innen utøvende musikk, for eksempel som utøvere, pedagoger eller dirigenter og som søker et viderekommende kurs i skolekorpsdirigering. Studiet omfatter flere ulike temaer, for eksempel dirigentpraksis, dirigentteknikk og teori, samt organisasjonsarbeid og egenutvikling.
Dirigentpraksisen består av UiS-organiserte samlinger på campus (Dirigentuka - fem dager i august, og to eller tre helgesamlinger på campus) og hjemmeoppgaver der studentene forventes å legge til rette for tilgang til egen dirigentpraksis hjemme, organisert av studenten selv. Dette løses enten ved at studenten samarbeider med lokale ensembler, eller ved å organisere små øvingsensembler (minimum 3-4 musikere kreves). Omfanget fastsettes etter avtale mellom lærer og student. Mange studenter er allerede dirigenter for ett eller flere ensembler, og da er det en god løsning å bruke dem som hjemmeøvingsensemble.
Nettstedene www.conductit.eu og http://digitaleskolekorps.uis.hopto.me/ inneholder et bredt spekter av studiemateriell om dirigering og om skolekorpsdirigering. I dette kurset vil studentene studere utvalgte kapitler av materialet og vil levere tilhørende oppgaver.
Studiet kan omfatte arbeid i følgende:
Dirigering/instruksjon
Praksis (på campus og med studentenes egen gruppe/ensembler hjemme)
Kjennskap til ensembler
Kunnskap om metoder
Gehørtrening
Musikkteori
Partiturstudier
Kunnskap om repertoar
Kunnskap om pedagogikk og psykologi
Ledelse
Kontakt med samfunn og lokalsamfunn
Læringsutbytte
Etter å ha fullført og bestått eksamen for kurset, vil kandidatene ha tilegnet seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som gjør dem i stand til å:
Generell kompetanse
bred forståelse av dirigentens ulike roller, for eksempel å være musikalsk leder, sosial tilrettelegger og arrangør
bred forståelse av hvordan man kan jobbe med barn, unge, deres foreldre og i eget nærmiljø
Kunnskap
bred kunnskap om de viktigste utviklingsstadiene blant barn og unge i alderen 6-19 år
bred kunnskap om gruppepsykologi og hvordan skape et godt læringsmiljø i ensemblet
bred kunnskap om individuelt tilrettelagte undervisningsmetoder, og hvordan undervise grupper som er på flere stadier i utvikling og alder
bred kunnskap om hvordan instrumentene og spesielle utfordringer for nybegynnere
Ferdigheter
bruk av planleggingsverktøy for god organisering av undervisning og dirigering
kunne bidra vesentlig i ditt skolekorps med planlegging og organisering, for eksempel ved rekruttering, utarbeidelse av lærings- og undervisningsplaner, organisering av undervisning og samarbeid med kommunale kulturskoler eller andre samarbeidspartnere
ha gode ferdigheter i å vurdere repertoarets kvalitet og egnethet, og hvordan finne og tilpasse repertoaret til din gruppe
bred kjennskap til og kunne bruke flere grunnleggende metoder for innøving av repertoar og opplæring av unge musikere
Forkunnskapskrav
Generelle kvalifikasjonskrav for opptak til ConductIT-programmet:
- Generell studiekompetanse
- Engelskkunnskaper kreves. Skandinaviske språkkunnskaper anbefales, fordi noen av dirigentøvingene vil være med norsk ungdom, i en setting der det er en fordel å snakke og forstå norsk (eller et annet skandinavisk språk).
Forkunnskapskrav for ConductIT - Skolekorps, nivå 2
Søknadene blir vurdert av fakultetets opptakskommisjon for dirigering for å avgjøre om søkers forkunnskaper kvalifiserer for opptak til dette kurset. Evalueringen er basert på søkers innsendte materiale som dokumentert utdanningsbakgrunn, CV og søknadstekst og videoer.
For å kvalifisere til emnet ConductIT - Skolekorps, nivå 2 må søkeren normalt ha fullført og bestått emnet ConductIT - Skolekorps, nivå 1. Det er mulig å gi opptak til studenter som ikke har fullført ConductIT - Skolekorps, nivå 2, forutsatt at de kan dokumentere at de har tilegnet seg realkompetanse og arbeidserfaring som er tilsvarende (realkompetanse). I en slik vurdering må søkeren vise at vedkommende har betydelig generell musikkutdanning og tidligere erfaring i skolekorpssjangeren, for eksempel gjennom forutgående opplæring eller utdanning eller gjennom praksis som utøver, pedagog, dirigent, komponist eller lignende.
Det innsendte søknadsmaterialet skal inneholde et motivasjonsbrev som skisserer søkerens personlige utviklingsmål. Søknaden skal også kort skissere en plan for hvordan studenten skal organisere tilgangen til eget ensemble(r), slik dette emnet krever (se nedenfor). Den innsendte videoen skal være representativ for søkernes gjeldende dirigentfaglige nivå. I evalueringsprosessen vil komiteen vurdere om søkeren er egnet til å delta i og vil ha forutsetninger for å fullføre dette kurset.
Anbefalte forkunnskaper
Skandinaviske språkkunnskaper anbefales, fordi noen av dirigentøvingene vil være med norsk ungdom, i en setting der det er en fordel å snakke og forstå norsk (eller et annet skandinavisk språk).
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Utøvende eksamen | 1/1 | 10 Minutter | Bestått/ Ikke bestått |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
For å kunne melde seg opp til eksamen må studenten ha vært til stede på samlingene og veiledningstimene, og må ha fullført oppgavene.
I situasjoner hvor studenten ikke har anledning til å delta ved obligatorisk aktivitet eller har utfordringer med selvstudier kan det avtales alternative arbeidskrav direkte med emneansvarlig i den grad det er praktisk mulig og vurderes som faglig forsvarlig.
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Ranja Katrin GärtnerEmneansvarlig:
Morten Schjelderup WensbergArbeidsformer
Arbeidsformer
Emnet består av følgende arbeidsformer
Deltakelse på Dirigentuka og helgesamlinger på campus.
Individuell nettundervisning basert på videoopptak av studentenes egen dirigentpraksis (opptak fra Dirigentuka, helgesamlinger, studentens hjemmeøvingsensemble og/eller annen relevant praksis).
Selvstudium av innhold på www.conductit.eu og http://digitaleskolekorps.uis.hopto.me/
Dirigentpraksis "hjemme" med studentenes eget ensemble(er)
Deltakelse i diskusjoner og innlevering av oppgaver
Evaluering av emnet
Rutiner for studentevaluering i emnet er utarbeidet av fakultetet og tilpasset denne type utøvende kurs. Emneevalueringen er i henhold til Universitetet i Stavangers kvalitetssystem.