Kartlegging og tiltak for hjemmeboende eldres helse (MSE102)

Masteremnet «Kartlegging og tiltak for hjemmeboende eldres helse» er et teoretisk og praktisk emne som tar utgangspunkt i tilstander, funksjon og helsebehov hos hjemmeboende eldre som helsepersonell møter i praksis. Det legges vekt på å gi studenten bred kunnskap om grunnleggende tekning om helsefremming, forebygging, rehabilitering og deltakelse. Det legges vekt på en helhetlig tilnærming til helse og funksjon (fysisk, psykisk, kognitiv, sosial- og adferdsmessig). Emnet skal gi studenten inngående kunnskap og ferdigheter i å systematisk kartlegge helse, funksjon og helsebehov, beslutte og iverksette tiltak og helsehjelp i et tverrfaglig perspektiv, samt forhold som påvirker gjennomføring av kartlegging i praksis. Emnet skal gi kunnskap om betydningen av den eldres helsekompetanse, deltakelse og mestring for helse og funksjon.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

MSE102

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  • Systematisk kartlegging av den eldres helse, funksjon og behov for helsehjelp.
  • Bruk av kartleggingsverktøy i vurdering og dokumentasjon av helse og funksjon (fysisk, psykisk, kognitiv, sosial- og adferdsmessig)
  • Helsefremmende, forebyggende og rehabiliterende tiltak og tjenester
  • Betydning av den eldres helsekompetanse, deltakelse og mestring
  • Tverrfaglig samarbeid og samhandling mellom helsepersonell, den eldre og pårørende for kartlegging i praksis

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten har:

  • Inngående kunnskap om systematisk kartlegging av eldres helse, funksjon og helsebehov
  • Inngående kunnskap om betydning av den eldres helsekompetanse, deltakelse og mestring for helse og funksjon
  • Inngående kunnskap om behov for og betydning av helsefremmende, forebyggende eller rehabiliterende tiltak og helsehjelp for den eldres helse
  • Inngående kunnskap om tverrfaglig samarbeid og samhandling i kartlegging, og iverksetting av tiltak og helsehjelp
  • Inngående kunnskap om forhold som påvirker kartlegging i praksis i helsetjenestene

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • Gjennomføre systematisk kartlegging av hjemmeboende eldre sin helse på en strukturert og helhetlig måte
  • Involvere den eldre og pårørende i kartlegging av helse og funksjon, og beslutninger om tiltak og helsehjelp
  • Anvender relevant lovverk og retningslinjer i kartlegging, dokumentasjon og iverksetting av tiltak og tjenester
  • Samhandle med tverrfaglig helsepersonell i utforming og gjennomføringen av tiltak og helsehjelp

Generell kompetanse

Kandidaten kan:

  • Anvende kunnskap og ferdigheter om systematisk kartlegging for en helhetlig vurdering av funksjon, helse og behov for helsehjelp
  • Anvende kunnskap og ferdigheter om kartlegging, helsefremming og forebyggende tiltak i praksis og tjenesteutvikling
  • Anvende kunnskap om forhold som kan fremme og hemme kartlegging i praksis

Forkunnskapskrav

Helsefaglig bachelorgrad som sykepleier, vernepleie, ergoterapeut, fysioterapeut (180 studiepoeng) fra høyskole/universitet.

Anbefalte forkunnskaper

Erfaring med sykepleie for eldre/mennesker med sammensatte behov.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Individuell skriftlig hjemmeeksamen 1/1 4 Dager Bokstavkarakterer Alle

Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 3000 ord (+/- 10%).Varighet: 4 dager

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlig oppgave

Fremlegg av gruppeoppgave.

Studentene som ikke innfrir vilkåret, må etter avtale med fagansvarlig skrive et individuelt fagnotat. Fagnotatet må være godkjent for å kunne avlegge eksamen.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Bente Hamre Larsen

Arbeidsformer

Emnet er digitalt og nettbasert, og legger opp til varierte arbeids- og undervisningsformer som kan kombineres med yrkesaktivitet. Vektlegging av studentdeltakelse og dialog står sentralt.

  • Videoforelesninger og digitale moduler
  • Digitale ressursforelesninger med vekt på dialog og deltakelse
  • Gruppearbeid og digital refleksjonssamling
  • Digital simulering
  • Selvstudie

Emneevaluering

Fakultetet avgjør om det skal gjennomføres tidligdialog i alle emner eller i utvalgte grupper av emner. Formålet er å få tilbakemeldinger fra studentene for forbedringer i semesteret. I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minst hvert tredje år for å innhente studentenes erfaringer.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto