Dansedidaktikk 2 (PPU452)
Didaktikken som fagområde er møtepunktet mellom faget og pedagogikken og har på denne bakgrunn en sammenbindende funksjon i utdanningen. Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om fagets egenart, innhold og legitimering. I dansedidaktikk skal studenten tilegne seg nødvendig kunnskap og praktiske ferdigheter i å undervise i dans til et bredt spekter av målgrupper i ulike dansegenre. Studenter i dansedidaktikk er fremtidens dansepedagoger og skal formulere dansepedagogiske praksiser som ennå ikke er formulert. Å utvikle sin egen argumentasjon og et kritisk blikk på sin egen samt eksisterende dansepedagogiske praksiser er en del av emnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU452
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Dansedidaktikk tar utgangspunkt i studentenes egne erfaringer, verdier og syn på dansepedagogisk virksomhet. Gjennom emnet utfordres studentene til å kritisk reflektere over fagets tradisjoner, samt skape sin egen identitet som dansepedagog. Både det utøvende og det skapende står i fokus, samt hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for å skape et godt læringsmiljø for dans. Det er fokus på at studentene skal tilegne seg og skape didaktiske metoder for planlegging, tilrettelegging og formidling av dans i ulike pedagogiske kontekster. Et felles grunnlag finnes i kunnskap om trygg og tilrettelagt danseundervisning, som støtter opp om elevens læring og utvikling. Fagteori danner basis for drøfting og refleksjon over dansens egenart, plass og betydning i samfunnet, videreutvikling av fagfeltet i fremtiden, og utvikling av et eget pedagogisk ståsted hos studenten. Emnet er sterkt tilknyttet praksis.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført og bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha kunnskap om:
-
dansefaget som kunstnerisk og estetisk praksis og dets betydning i opplæringssystemet og i samtiden
-
skadeforebygging og trygge dansepraksiser med utgangspunkt i kroppslig utvikling og læring i og gjennom dans
-
Tilgjengelige og medskapende dansepraksiser og kulturell relevant danseundervisning
Ferdigheter
Etter fullført og bestått eksamen i emnet kan kandidaten:
-
tilrettelegge trygg undervisning i dans i forhold til grunnleggende prinsipper innen kroppslig og estetisk læring og utvikling, og i forhold ulike menneskers forutsetninger for å tilegne seg dans.
-
tilegne seg og skape didaktiske metoder for planlegging, gjennomføring, og vurdering av opplæring i utøvende og skapende dans i samsvar med gjeldende læreplaner.
-
undervise og veilede elever i både utøvende og skapende dans
-
drøfte forskningsbasert fagteori og aktuelle problemstillinger knyttet til dansepedagogisk virksomhet
Generell kompetanse
Etter fullført og bestått eksamen i emnet kan kandidaten:
-
reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv, samt kritisk vurdere egne verdier og grunnsyn i forhold til dans som kunstpedagogisk fag
-
med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og fagkunnskap, samt bidra til utviklingsarbeid innen fagområdet
-
bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktuelle aktører i ulike arena
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praktisk-muntlig eksamen | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Praktisk-muntlig eksamen i vårsemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
All undervisning i emnet er obligatorisk. Det kan innvilges inntil 20% fravær i henhold til fraværsreglementet for UK. Fravær ut over dette vil medføre tap av retten til å møte til eksamen. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer før studenten får tilgang til avsluttende vurdering i form av eksamen.
Obligatoriske arbeidskrav i emnet består av:
- 4 praktiske og/eller skriftlige oppgaver, individuelt og i gruppe
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Mari FlønesStudiekoordinator:
Per-Erik PetersenArbeidsformer
Verkstedbasert gruppeundervisning med forelesning, praktisk arbeid, individuelt og gruppearbeid; skriftlige og praktiske oppgaver. Det legges opp til selvstendig arbeid i mellom undervisningen. Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Emnet er tilknyttet praksis.
Undervisningen kan foregå i bolker.
Åpent for
Opptakskrav