Religion fagdidaktikk del 2 (PPU139)
I dette emnet skal studentene utvikle undervisningskompetanse i religion, livssyn og etikk med hovedvekt på ungdomstrinnet og videregående skole.
      
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.
  
      Fakta
  
    Emnekode
PPU139
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
              Timeplan
              
            
                  
                          Innhold
  
                      I dette emnet skal studentene utvikle undervisningskompetanse i religion, livssyn og etikk med hovedfokus på ungdomstrinnet og i videregående skole.
            
    
    
              
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal kandidaten
- ha kunnskap om fagets plass, utbredelse, progresjon og begrunnelser i skolen
 - kunne analysere og anvende relevant forskning knyttet til formidling og undervisning av faget
 - ha kunnskap om et bredt repertoar av læringsstrategier og arbeidsmetoder i faget samt tradisjonelle og digitale læremidler i undervisningen
 
Ferdigheter
Etter endt studium skal kandidaten
- kunne analysere læreplaner i faget for trinn 8-13 i skolen og utvikle lokale planer som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering i undervisningen
 - kunne planlegge, gjennomføre og begrunne undervisning i faget med og uten teknologiske hjelpemidler
 - kunne bruke varierte og relevante metoder i undervisningen, og tilpasse opplæringen i faget slik at den tar hensyn til elevenes ulike læringstempo, deres interesse for faget og evne til abstrakt tenkning.
 - kunne anvende digitale verktøy og undervisningsprodukter til beste for elevenes læringsutbytte
 
Generell kompetanse
Etter endt studium skal kandidaten
- kunne orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk og utvikle egen faglig praksis
 - kunne videreutvikle egen kompetanse gjennom å orientere seg i faglitteratur og kommunisere faglige problemstillinger til elever, kolleger og foresatte
 - kjenne til og kunne bidra med fagetiske meninger og vurderinger
 
Forkunnskapskrav
  
                      Ingen
            
    
                              
Eksamen / vurdering
| Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | 
|---|---|---|---|---|
| Hjemmeoppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle | 
Oppgaven skal være på 3000 - 4000 ord.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
  
                      Obligatorisk arbeidskrav
            
    
                                
  
                      For å kunne gå opp til eksamen er det et krav at problemstilling for oppgaven er godkjent av faglærer innen angitt frist.
            
    
                              
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardÅpent for
  
                      Videreutdanning for lærere
            
    
                                                                            
Emneevaluering
  
                      Studentene er med og evaluerer emnet i henhold til UiS sitt kvalitetssystem.