Musikk B, del 1: Erfare og formidle i musikk og dans (ÅMUS102)
I dette emnet får du utviklet dine ferdigheter og kunnskap knyttet til musisk/musikalsk og danserisk erfaring og formidling, med fokus på kroppslige og kunstneriske erfaringsformer og læringsprosesser. Evne til tverrfaglig tenkning og utvikling av egen musikalsk og danserisk formidlingspraksis som lærer er sentralt. Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap i musikk og dans, og er knyttet opp mot utforskende og prosessorientert lærerarbeid.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
ÅMUS102
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet vektlegger en kreativ og utforskende tilnærming til lærerens kroppslige og kunstneriske formidlingskompetanse i musikk og dans. Studenten vil gjennom emnet erfare arbeidsmetoder som initierer og støtter opp om utøvende tverrfaglige prosesser med elever, og utvikle erfaringsformater for musikk og dans. Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap i musikk og dans som kunstneriske og pedagogiske fag.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
estetisk interaksjon mellom lærere og elever, og hvordan det kan foregå gjennom lyd og bevegelse i medskapende og dialogiske kunstfaglige prosesser
hvordan gjenkjenne, formidle og anvende ulike kunstneriske kvaliteter i musikk og dans i arbeid med elever
Kroppslige erfaringsprosesser i kunstnerisk arbeid i musikk og dans
Ferdigheter
Studenten
kan tilrettelegge for utforskende læring og samspill gjennom stemme, instrumenter og dans
kan sette i gang, støtte og ivareta erfaringsprosesser og formidling i skapende og utøvende arbeid i musikk og dans
kan skape metoder for utøving og formidling i musikalsk og danserisk arbeid med elever
Generell kompetanse
Studenten
kan aktivisere og stimulere elevenes evne til kroppslig oppleving, utøving og reflektering i medskapende estetiske prosesser
har innsikt i musikken og dansens rolle kroppslig erkjennings- og kommunikasjonsform i lærerarbeid
kan manøvrere gjennom estetisk og kroppslig/sanselig dialog/interaksjon i lærerarbeidet i klasserommet
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Det er anbefalt med bakgrunn i musikk eller dans (f.eks videregående skole studieretning musikk, dans og drama, deltaking i kulturskole, kor, korps, band eller liknende).
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Muntlig eksamen: Praktisk-estetisk framlegg. Vurdering: Bestått/ikke bestått Vekting: 1/1
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Oppgaveportefølje, bestående av et nærmere bestemt antall gjennomførte praktiske og muntlige oppgaver.
Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første presentasjon, gis mulighet for én ny presentasjon i bearbeidet form.
80 % tilstedeværelse på undervisning.
100% tilstedeværelse på formidlingsprosjekter.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Morten Dahlseng RøsbakStudiekoordinator:
Per-Erik PetersenStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasStudiekoordinator:
Kjersti GjedremArbeidsformer
Undervisningen vil bli organisert som verkstedarbeid, seminargrupper og undervisning på instrumenter individuelt og i samspill. Studentene vil møte et mangfold av arbeidsmåter og verktøy, som speiler estetisk arbeid i skolen. Canvas brukes som plattform for kommunikasjon, læringsressurser og innleveringer av ulike slag.
Praksis
Gjelder kun for studenter tilknyttet grunnskolelærerutdanningen: Det er obligatorisk praksis i grunnskolen tilsvarende tre uker. Organisering av praksis gjøres i samarbeid med partnerskolene og plan for denne vil bli lagt frem ved semesterstart.
Åpent for
Åpent for studenter på Årstudium i musikkopplæring og grunnskolelærerstudenter etter søknad.
Gjelder kun for studenter tilknyttet grunnskolelærerutdanningen: Det er obligatorisk praksis i grunnskolen tilsvarende tre uker. Organisering av praksis gjøres i samarbeid med partnerskolene og plan for denne vil bli lagt frem ved semesterstart.