Grunnleggende regnskap og bedriftsøkonomi (BØK195)

Emnet skal gi en grunnleggende innføring i bedriftsøkonomiske sammenhenger. Dette betyr at emnet omhandler hvordan inntekter, kostnader, innbetalinger og utbetalinger påvirker resultat, rentabilitet, likviditet og soliditet i en bedrift.

Studenten skal både kunne utføre beregninger, forstå sammenhenger og diskutere mulige konsekvenser av de tallene man kommer fram til.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BØK195

Versjon

3

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnets første del gir en innføring i begrepene inntekter, kostnader, innbetalinger og utbetalinger. Sentralt er beholdningsendringer og deres påvirkning på resultat. Studenten vil i denne delen også få en innføring i kalkulasjon.

I emnets andre del gis en grunnleggende innføring i regnskapsarbeid i form av bokføring av enkle, men viktige transaksjoner. Ulike kontotyper og regnskapsmessige registreringer gjennomgås og illustreres.

Også kontoplansystematikken som anvendes i norske bedrifter blir belyst.

Videre behandles regnskapsavslutningen. Før regnskapet kan avsluttes, må en del regnskapsposter vurderes særskilt og tilleggsposteringer må gjennomføres. Hovedreglene for slike vurderinger gjennomgås.

Emnets tredje del omhandler årsregnskap og regnskapsanalyse. I denne delen vil det bli lagt mye vekt på vurdering av ulike balanseposter som grunnlag for analyser. Ved hjelp av Excel skal man utarbeide en rekke nøkkeltall. Avslutningsvis skal disse analyseres.

Læringsutbytte

Etter at studenten har fullført emnet, forventes det følgende kunnskaper og ferdigheter:

Kunnskaper

Studenten skal

  • kjenne til hovedbestemmelsene i bokføringsloven og regnskapsloven
  • kunne forklare sammenhenger mellom transaksjoner og deres påvirkning på resultat, balanse og likviditet

Ferdigheter

Studenten skal

  • kunne forklare formålet med finansregnskap og driftsregnskap
  • kunne anvende viktige regnskapsbegreper og sentrale regnskapsbestemmelser
  • kunne utføre enkle produktkalkulasjoner
  • kunne registrere forskjellige forretningstilfeller på ulike kontoer.
  • kunne avslutte regnskapet med utgangspunkt i et avgrenset tallmateriale
  • kunne utarbeide kontantstrømoppstilling, sentrale nøkkeltall og simuleringer ved hjelp av Excel og analysere disse

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Man bør ha eller skaffe seg grunnleggende kunnskaper i bruk av Excel.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Individuell eksamen 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer Godkjent kalkulator, Lovsamling,

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Marie Larsen Gellein

Faglærer:

Dengjun Zhang

Studieprogramleder:

Tarjei Mandt Larsen

Arbeidsformer

Emnet har forelesninger som gjennomgår pensum, tilrettelegger for diskusjoner og gjennomgang av oppgaver. Det anbefales å arbeide med anbefalte oppgaver både individuelt og i grupper.

Det forventes at studenten legger ned 250 til 300 arbeidstimer i emnet.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Grunnleggende regnskap og bedriftsøkonomi (BØK195_2) 10
Grunnleggende regnskap og bedriftsøkonomi (BØK195_1) 10

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium Batteri- og energiteknologi - bachelor i ingeniørfag Biologisk kjemi - bioteknologi - bachelor i realfag Bygg - bachelor i ingeniørfag Byplanlegging og samfunnssikkerhet - bachelorstudium Datateknologi - bachelor i ingeniørfag Datateknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Digital serviceledelse - bachelorstudium Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag Energi- og petroleumsteknologi - bachelor i ingeniørfag Engelsk språk og litteratur - bachelorstudium Film- og TV produksjon - bachelorstudium Geovitenskap og energiressurser - bachelor i ingeniørfag Historie - bachelorstudium Hotelledelse - bachelorstudium Idrettsvitenskap - bachelorstudium Journalistikk - bachelorstudium Miljøteknologi - bachelor i ingeniørfag Maskin - bachelor i ingeniørfag Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag - deltid Nordisk språk og litteratur - bachelorstudium Paramedisin - bachelorstudium Psykologi - bachelorstudium Reiselivsledelse - bachelorstudium Religion, kultur og samfunn - bachelorstudium Rettsvitenskap - bachelorstudium Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium Sosiologi - bachelorstudium Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium Statsvitenskap - bachelorstudium Distriktsvennlig sykepleie - bachelorstudium Sykepleie - bachelorstudium Toll, vareførsel og grensekontroll - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - bachelorstudium Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram Lektorutdanning for trinn 8-13 Lektorutdanning for trinn 8-13 i realfag Matematikk og fysikk - femårig integrert master Engelsk fordypning Historie fordypning Religionsstudier - fordypning Nordisk fordypning Praktisk pedagogisk utdanning - deltid Praktisk pedagogisk utdanning - heltid Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Drama og teaterkommunikasjon - årsstudium Engelsk - årsstudium Friluftsliv - årsstudium Havvind - årsstudium Historie - årsstudium Idrett- årsstudium Kommunikasjon årsstudium Religionsstudier - årsstudium Kunst og håndverk - årsstudium Læring og psykologi - årsstudium Matematikk - årsstudium Musikkopplæring - årsstudium Nordisk - årsstudium Psykologi - årsstudium Realfag og teknologi - årsstudium Reiseliv i endring - årsstudium Sosiologi - årsstudium Statsvitenskap - årsstudium Utøvende musikk - årsstudium Økonomi og ledelse - årsstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto