Hopp til hovedinnhold

Barns utvikling, lek og læring BBD101

Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger på faget pedagogikk.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.

Fakta
Emnekode

BBD101

Vekting (SP)

15

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Tilbys av

Institutt for barnehagelærerutdanning

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:  

Kunnskaper 

Studenten

  • har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns danning, utvikling, omsorg, lek og læring
  • har kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som en arena for læring, vennskap og kontakt mellom barn
  • har kunnskap om barns væremåter, omsorgs-, leke- og læringsbehov.
  • har kunnskap om profesjonen, pedagogisk grunnlagsproblematikk og didaktisk refleksjon
  • har kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som forutsetning for didaktisk tilrettelegging av barns leke- og læringsmiljø
  • har kunnskap om bruken av ulike pedagogiske og digitale verktøy
  • har kunnskap om betydningen av kritisk tenkning i barnehagefeltet

Ferdigheter 

Studenten

  • kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse av hvert enkelt barn og barns betydning for hverandre
  • kan framstå som en bevisst rolle- og språkmodell, både for barn og i samarbeid med personalet og foresatte
  • kan tilrettelegge og formidle barnehagens innhold på en helhetlig og sammenhengende måte som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
  • kan planlegge, grunngi og reflektere ved hjelp av faglige begreper, over eget og andres pedagogiske arbeid
  • kan lede aktiviteter med barnegrupper i ulik størrelse

Generell kompetanse 

Studenten

  • kan utøve profesjonelt skjønn gjennom å anvende faglig kompetanse på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med barns utvikling, lek, læring og danning
  • kan støtte og inspirere barn i bevegelse og utforsking
  • kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder
  • kan beskrive sitt gryende pedagogiske grunnsyn
  • kan lede pedagogiske prosesser og se, møte og støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk i allsidige leke- og læringsopplevelser
Innhold
I første studieår er det to hovedtema som står sentralt: Barnet og profesjonen. Hovedtemaet barn er forankret i en relasjonell forståelse av barns utviklings- og læringsprosesser i en barnehagekontekst. Det vil bli arbeidet med ulike perspektiver på barns utvikling og læring, med særlig fokus på de yngste barns væremåte og deres behov for omsorg og tilknytning. Teoretisk kunnskap om lek, barns samspill i lek og barnehagelærerens ansvar for å skape et inkluderende lekemiljø står sentralt. Videre inngår kunnskap om barnehagens verdigrunnlag, der begreper som medvirkning, demokratisk tenkning, etisk refleksjon og syn på barn som subjekt er grunnleggende for ledelse av en barnegruppe. I temaet profesjon blir barnehagens samfunnsmandat, barnehage- og profesjonshistorikk belyst, slik at studenten får innblikk i hvilken historie barnehagelæreryrket inngår i. Didaktikk og kunnskap om pedagogiske grunnlagsproblemer blir knyttet opp til pedagogiske prosesser i barnehagen. Videre inngår observasjon, dokumentasjon og digitale verktøy som en del av kunnskapsområdets metodekunnskap.
Forkunnskapkrav
Ingen
Eksamen / vurdering

Individuell skriftlig og muntlig eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen 3/5 6 Timer A - F Ingen hjelpemidler tillatt
Muntlig eksamen 2/5 30 Minutter A - F Ingen hjelpemidler tillatt

Begge vurderingsdeler må være bestått for å få endelig karakter i emnet.Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt(konte) eksamen:
Dette innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet.Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen for UiS, § 2-9 pkt. 3).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Faglig tekst 1, Faglig tekst 2, Obligatorisk oppmøte 80%

Spesifisering av arbeidskrav:

Arbeidskrav 1. Faglig tekst: 1500 ord (+/- 10 %).

Arbeidskrav 2. Faglig presentasjon i gruppe. Inntil 15 min.

Obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.

Fagperson(er)
Emneansvarlig: Kjersti Lønning Velde
Studieprogramleder: Anne Kristine Solberg Runestad
Praksiskoordinator: Lena Forus
Studiekoordinator: Karin Berner
Arbeidsformer

Undervisning og annet læringsarbeid i emnet skal kvalifisere studentene til å bli reflekterte og engasjerte barnehagelærere. Studentene må tilegne seg deler av teorien gjennom selvstudium og utvikle akademisk skriving. Det vil i dette kunnskapsområdet bli brukt ulike undervisningsmetoder som forelesing, gruppe- og prosjektarbeid.

Det vil være en del arbeid der studentene også får trening i fremlegg for hverandre i grupper og plenum. Vi vil legge opp til prosjekter sammen med flere fag. Variasjonen i læringsarbeidet vil også bidra til å utvikle digital kompetanse. Seminarer, muntlige fremlegg og prosess-skriving, der studentene også skal gi hverandre respons, er obligatorisk (80 %).

Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.

Åpent for
Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium
Emneevaluering
Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS.
Overlapping
Emne Reduksjon (SP)
Barns utvikling, lek og læring (BBD100) 10
() 20
Litteratur
Søk etter pensumlitteratur i Leganto