Barns utvikling, lek og læring (BBD101)
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger på faget pedagogikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBD101
Versjon
2
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Opptakskrav
Generell studiekompetanse (GSK)
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten har tilegnet seg følgende:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek og læring og sammenhenger mellom disse
- har kunnskap om sammenhengen mellom didaktikk og barnehagefaglig arbeid
- har kunnskap om lek som fenomen og som en arena for utforskning, vennskap og medvirkning
- har kunnskap om observasjon, dokumentasjon, pedagogisk dokumentasjon og refleksjon og som forutsetning for barnehagepedagogisk arbeid
- har kunnskap om ulike syn på barn og barndom som grunnlag for profesjonsetiske refleksjoner
- har kunnskap om barn i forskjellige livsfaser deriblant overgang til barnehage og overganger innad i barnehagen
- har kunnskap om barns væremåter, leke- og læringslyst og om hvordan dette har sammenheng med deres interesser, forutsetninger og livserfaring
Ferdigheter
Studenten
- kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn og barn i gruppe
- kan planlegge, grunngi og samarbeide over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forskning
- kan inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i det pedagogiske arbeidet i barnehagen
- kan lede pedagogiske prosesser, delta i lek sammen med alle barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utforskende leke- og læringsmiljø
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve begynnende profesjonelt skjønn, videreutvikle sin pedagogiske kunnskap og vise evne til å formulere og formidle denne muntlig og skriftlig
- kan analysere og reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk praksis
- kan analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn og personale
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Hjelpemiddel ved muntlig eksamen:Del 1: Power Point Presentasjon og egne notater.Del 2: Eksaminering: IngenKonsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved konte eksamen, innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet.Ved ny ordinær eksamen gjelder det pensum og den eksamensform som er fastsatt for den aktuelle eksamen (Forskrift om studier og eksamen § 6-2 pkt.3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifisering av arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Individuell faglig tekst: 1500 ord (+/- 10 %).
Arbeidskrav 2: Individuell refleksjonsnotat: 1000 ord (+/- 10%)
Obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kjersti Lønning VeldePraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
I undervisningen vil studentene møte ulike arbeidsformer som forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner i gruppe og plenum og veiledning knyttet til fagtekster og læringsoppgaver Studentene må tilegne seg deler av teorien gjennom selvstudium og utvikle akademisk skriving.
Både undervisning og annet læringsarbeid i emnet skal kvalifisere studentene til å bli reflekterte og engasjerte barnehagelærere. Studentene har ansvar for egen læring og for å fremstå som ansvarlig og selvstendige barnehagelærere etter endt studium.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Barns utvikling, lek og læring (BBD101_1) | 10 |