Barns utvikling, lek og læring (BBD102)
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger på faget pedagogikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBD102
Versjon
2
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Tematikker i kunnskapsområdet er omsorg, lek, læring og danning. Undervisningen og læringsarbeid skal kvalifisere studentene til å bli reflekterte og engasjerte barnehagelærere. Kunnskapsområdet tematiserer barn som selvstendige aktører med rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet. Barn har rett til å påvirke barnehagens innhold og medvirke i lærings- og utviklingsprosesser. Barnehagelærerens ansvar for å skape et inkluderende lekemiljø står sentralt. Videre inngår kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat, samarbeid og dialog med foresatte, veiledning, barnehageprofesjon og profesjonsetiske aspekter, samt profesjonsfaglig digital kompetanse.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten har tilegnet seg følgende:
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om omsorg, utvikling, lek, læring og danning og om sammenhenger mellom disse
har kunnskap om veiledning som forutsetning for barnehagepedagogisk arbeid
har kunnskap om verdier, kommunikasjon, samspill og læringsmiljøets betydning for barnets utvikling
har kunnskap om betydningen av et godt foreldresamarbeid i et mangfoldig samfunn
har kunnskap om bærekraftig utvikling knyttet til det pedagogiske arbeidet i barnehagen
har kunnskap om pedagogisk bruk av digital teknologi sammen med barna
Ferdigheter
Studenten
kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn og barn i gruppe
kan lede, planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forskning
kan inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i det pedagogiske arbeidet i barnehagen
kan lede pedagogiske prosesser, delta i lek sammen med alle barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utforskende leke -og læringsmiljø
Generell kompetanse
Studenten
kan utøve begynnende profesjonelt skjønn, og kan analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
kan videreutvikle sin pedagogiske og faglige kunnskap og vise evne til å formulere og formidle denne muntlig og skriftlig
kan reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk- og digital praksis
Forkunnskapskrav
Bestått praksis på forrige trinn.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått alle emner på forrige trinn.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig eksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifisering av arbeidskrav:
Høst: Individuell faglig tekst: 1500 ord (+/- 10 %).
Vår: Individuelt refleksjonsnotat 1000 ord (+/- 10%)
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Tove Erna BellandPraksiskoordinator:
Lena ForusStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Studentene må tilegne seg teorien gjennom samlingsbasert undervisning på UiS, gjennom planlagt for- og etterarbeid (Credo), selvstudium og gruppearbeid. Videre skal studentene utvikle akademisk skriving gjennom arbeidskrav. Det gis tilbud om veiledning knyttet til fagtekst og læringsoppgaver. I undervisningen vil studentene delta i varierte arbeidsformer som forelesninger, diskusjoner i grupper og plenum, gruppearbeid (rollespill, case, praksisfortellinger mm) og muntlige framlegg der studentene skal gi hverandre respons.
Undervisning og annet læringsarbeid skal kvalifisere studentene til å bli reflekterte og engasjerte barnehagelærere. Studentene har ansvar for egen læring og for å fremstå som ansvarlig og selvstendige barnehagelærere etter endt studium.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se egen praksisplan.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Barns utvikling, lek og læring (BBD102_1) | 10 |