Hopp til hovedinnhold

Aktiv i naturen fordypning (BBD340)

Aktiv i naturen er en tverrfaglig fordypning bestående av fagene naturfag, fysisk fostring og norsk. 


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.

Fakta
Emnekode

BBD340

Versjon

1

Vekting (Sp)

30

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold
Studentene skal tilegne seg kunnskaper om og ferdigheter i bruk av naturen og nærmiljøet som arena for lek og læring i barnehagen. Naturen rommer mange muligheter for ivaretagelse av barns behov for lek, utforskning og kroppslig utfoldelse. Opplevelser og erfaringer i naturen kan fremme barns forståelse for og tilhørighet til naturen, barns fysiske, psykiske og sosial helse, samt fantasi- og forestillingsevne. Fordypningen har et praktisk og metodisk fokus hvor studentene utfordres til å være kreative og utforskende. Erfaring med og kunnskap om utviklingsarbeid i barnehagen knyttet til aktiv bruk av naturen vil være en sentral del av studiet.
Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytter:  

Kunnskaper 

Studenten

  • har kunnskap om hvordan man kan bidra til å skape gode relasjoner mellom barna og steder i naturen gjennom lek, utforskning, fysisk utfoldelse og gode samtaler
  • har kunnskap om hvordan man kan fremme barns nysgjerrighet og naturglede, og skape forståelse for naturens mangfold og egenart
  • har kunnskap om hvordan barns fantasi og forestillingsevne kan være til inspirasjon og motivasjon for naturfaglig utforskning, kroppslig lek, og bruk av språk i natur og nærmiljø
  • har kunnskap om ulike perspektiver på bærekraftig utvikling og muligheter for mestringsopplevelser i naturen som bidrar til å styrke barnas tro på sine egne evner i møte med fremtiden
  • har kunnskap om hvordan barn på ulike måter kan formidle sine erfaringer og forestillinger i forbindelse med naturopplevelser
  • har kunnskap om hvordan opplevelser og erfaringer i naturen kan påvirke helse i vid forstand
  • har kunnskap om utviklingsarbeid i barnehagen knyttet til bruk av naturen og nærmiljøet
  • har kunnskap om tilrettelegging og ledelse av allsidige tverrfaglige aktiviteter i naturen

Ferdigheter 

Studenten

  • kan legge til rette for barns kroppslige, naturfaglige og språklige utforskning gjennom lek og skapende aktivitet i naturen til ulike årstider
  • kan ta i bruk nærmiljøets muligheter for at barn gjennom opplevelser og førstehåndserfaringer skal få forståelse for økologisk samspill og menneskets innvirkning på sine omgivelser
  • kan legge til rette for at barn kan delta i utviklende samtaler med utgangspunkt i erfaringer knyttet til steder som er viktige for dem
  • kan reflektere over naturens egenverdi og nytteverdi

Generell kompetanse 

Studenten

  • kan ta i bruk naturen og nærmiljøet som lek og læringsarena på varierte måter
  • kan anvende aktuell nasjonal og internasjonal forskningslitteratur relatert til tema i fordypningen, og reflektere over praktiske implikasjoner av dette
  • kan velge ut og gjøre pedagogisk bruk av ulike ressurser og verktøy, inkludert digitale verktøy, som er relevante for arbeid med naturfag, språk og fysisk utfoldelse ute
Forkunnskapskrav
Gjennomført og bestått NHB eksamen eller tilsvarende emne (fra 1. år). og gjennomført og bestått STM eksamen eller tilsvarende emne (fra 2. år).
Eksamen / vurdering
Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig eksamen 1/1 30 Minutter Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt

Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt(konte) eksamen, innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen § 3-9 pkt. 3).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Mappe, Seminar med individuell presentasjon knyttet til praksis, Obligatorisk tilstedeværelse 80%

Spesifisering av arbeidskrav:

Arbeidskrav: Mappe: 3 korte skriftlige oppgaver (300-400 ord) knyttet til praktiske aktiviteter.

Arbeidskrav: Seminar med individuell presentasjon knyttet til praksis: 10-15 min. Muntlig presentasjon.

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og bestått for å kunne gå opp til eksamen.

Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.

Fagperson(er)
Faglærer: Ellen Tveit
Praksiskoordinator: Lena Forus
Studiekoordinator: Karin Berner
Praksiskoordinator: Birte Berg
Arbeidsformer

Undervisningen vil veksle mellom teoriundervisning og praktiske aktiviteter i naturen. Arbeidsformer som forelesninger, seminar, studentframlegg, praktiske aktiviteter og ekskursjoner vil bli benyttet. Det legges vekt på selvstendige og studentaktive arbeidsformer. Studentene skal arbeide både individuelt og i grupper.

Fordypningen vil ha fokus på praksis i utemiljø der studentene må anvende teoretisk kunnskap fra de ulike fagene. Det vil bli lagt vekt på bruk av varierte naturområder. Studentene må derfor påregne mindre økonomiske kostnader i form av reiseutgifter i forbindelse med enkelte ekskursjoner.

Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis samt praksisplan. Praksis vil ha tilknytning til arbeidskrav.

Emneevaluering
Det blir gjennomført studentevalueringer av emnet etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS.
Litteratur
Søk etter pensumlitteratur i Leganto