Praksis 2. trinn 25 dager (BBDPR2)
Praksis andre studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Barns utvikling, lek og læring (BULL), Samfunn religion, livssyn og etikk (SRLE) og kunst, kultur og kreativitet (KKK).
Fokus i praksis 2. studieår:
- Ledelse av barn og medarbeidere
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBDPR2
Versjon
2
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om veiledning av barn og medarbeidere
- kunnskap om refleksjon og kritisk analyse i forbindelse med ledelse og pedagogisk arbeid med barn
- kunnskap om kommunikasjon, samspillsteorier og samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og medarbeidere
- kunnskap om betydningen av barnehagens fysiske og psykososiale miljø for barns utvikling, lek og læring
- kunnskap om har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag, om mangfold, inkludering og barns rettigheter
- kunnskap om barns og barnehagens digitale hverdagspraksiser
- kunnskap om barnehagens oppdrag og rolle for å fremme bevissthet omkring bærekraft
Ferdigheter
Studenten kan
- lede og veilede medarbeidere i pedagogisk arbeid med enkeltbarn og barnegrupper
- lede samarbeidsprosesser i møte med barn, medarbeidere og foresatte
- legge til rette for et inkluderende fysisk og psykososialt miljø som ivaretar barns rett til medvirkning
- bruke kunnskap om kommunikasjon og samspill til å lede og legge til rette for barns utforsking, lek og læring
Generell kompetanse
Studenten kan
- vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet
- kritisk og analytisk reflektere over egen rolle som medskaper, deltaker og rollemodell i arbeidet med å skape et inkluderende fysisk og psykososialt miljø for både barn og medarbeidere
- reflektere og kritisk analysere over profesjonsetiske problemstillinger innen samarbeid og egen kommunikasjon, væremåte og pedagogiske ledelse
Forkunnskapskrav
BBDPR1 Praksis 1. trinn 25 dager
BBLPR1 Praksis 1. trinn 35 dager
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis 25 dager høst | 1/1 | 25 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
Obligatorisk praksis – krav til tilstedeværelse og fraværPraksis er en obligatorisk del av utdanningen, og det stilles strenge krav til tilstedeværelse for å få praksisperioden godkjent.Tilstedeværelseskrav
• Det kreves 100 % tilstedeværelse i praksisperioden for å få praksis godkjent.
• Alt fravær må dokumenteres med egenmelding, legeerklæring eller annen gyldig dokumentasjon.
• Dokumentasjon på fravær skal vedlegges sluttvurderingen.
Konsekvenser ved fravær
• Uansett årsak og dokumentasjon, må alt fravær tas igjen for at praksisperioden skal godkjennes.
• Ved omfattende fravær må studenten regne med å gjennomføre hele praksisperioden på nytt ved neste ordinære praksis.
• Ugyldig fravær, eller fravær som ikke tas igjen, vil føre til ikke bestått praksis.
Gjennomføring av fraværsdager
• Fraværsdager skal tas igjen så nært opp til praksisperioden som mulig.
• Dette avtales i samråd med praksislærer.
Tilleggskrav
• Det kan være oppgaver og undervisningsaktiviteter knyttet til praksis, som beskrevet under kunnskapsområdene.
• Studenten skal gjennomføre minimum 3–5 lederdager i løpet av praksisperioden.
• Studenten skal bygge videre på erfaringer og vurderinger fra 1. års praksis, vurdringen fra første trinns praksis skal derfor framlegges for praksislærer.