Praksis 3. trinn 25 dager (BBDPR3)
Praksis tredje studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) og Språk, tekst og matematikk (STM)
Fokus i praksis 3. studieår:
Ledelse av barn og barnehage
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBDPR3
Versjon
3
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Studentene skal i tredje studieår utvikle evne til pedagogisk ledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i barnehagen og vise at pedagogisk ledelse innebærer profesjonsetisk bevissthet. Studenten skal fokusere både på egen yrkesidentitet og barnehagens samfunnsmandat og kunne reflektere over dette.
Ved praksis i utlandet:
Gjennom praksis i utlandet skal studenten få erfaringer med å arbeide i barnehager i andre land. Studenten får erfare ulik pedagogisk praksis i et internasjonalt perspektiv. Studentene skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som lærings- og utdannings arena i en komparativ sammenheng. Studenten får utvikle sine evner til å reflektere over egen kommunikasjon og samspill med barn og medarbeidere på tvers av kultur og språk.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Studenten har kunnskap:
-
om barnehagelærer rollen og hva ulike sider ved profesjonsutøvelsen innebærer i en mangfoldig barnehage
-
om ledelse og målstyrt pedagogisk ledelse
-
om barnehagen som en lærende organisasjon og utvikling av slike organisasjoner
-
ulike miljø som kan fremmer og ivaretar lek
Ferdigheter
Studenten kan:
-
framstå som en barnehagelærer og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen
-
lede barnehagen som lærende organisasjon
-
øke sin generelle pedagogiske lederkompetanse
-
legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek
-
reflektere over balansen mellom målstyrt og pedagogisk ledelse og dialog med medarbeidere, og balansen mellom å ta hensyn til egne behov og være andreorientert
Generell kompetanse
Studenten
-
har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale
-
kan være i konstruktiv dialog med eksterne samarbeidspartnere
-
kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis
-
kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling
Etter gjennomført praksis i utlandet skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
-
kommunikasjon, samspillsteorier og samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og medarbeidere i et internasjonalt perspektiv.
-
betydningen av barnehagens fysiske og psykososiale miljø for barns utvikling, lek og læring.
-
ulike miljø som kan fremme og ivareta lek.
-
barnehagens oppdrag og rolle for å fremme bevissthet omkring bærekraft.
-
læringsmiljø og pedagogiske tilnærminger i utenlandske barnehager.
FerdigheterStudenten kan:
-
beskrive og reflektere over pedagogiske tilnærminger i et komparativt perspektiv.
-
diskutere, reflektere og sammenligne praksis i utlandet med praksis i norske barnehager.
-
bruke kunnskap om kommunikasjon og samspill til å lede og legge til rette for barns utforsking, lek og læring.
Generell kompetanse
Studenten kan:
-
Kunne samarbeide med medarbeidere med ulik kulturell og pedagogisk forståelse.
-
reflektere over hvordan man kan anvende/tilpasse ulike typer praksis i ulike sammenhenger.
-
kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet.
-
kan vise relasjonskompetanse og kunne reflektere kritisk over egen rolle.
Forkunnskapskrav
Bestått praksis fra forrige studieår
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis 25 dager | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Praksis er obligatorisk.
- Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksisperioden for å få bestått praksis.
- ALT fravær må dokumenteres med egenmelding eller legeerklæring (eventuelt annen gyldig dokumentasjon).
- Dokumentasjon på fravær fra studenten vedlegges sluttvurderingen.
- Uansett fraværsårsak og dokumentasjon:Alt fravær må tas igjen for at prasksisperioden skal godkjennes. Krav om 100% tilstedeværelse.
- Ved stort fravær må studenten regne med å ta hele praksisperioden på nytt ved neste ordinære praksisperiode.
- Ugyldig fravær og fravær som ikke tas igjen i praksisperioden fører til Ikke bestått praksis.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Vigdis EidsvågPraksiskoordinator:
Lena ForusStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Praksis i barnehagen. Det skal gjennomføres praksisoppgave og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.
Ved praksis i utlandet: det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis i utlandet i løpet av praksisperioden.