Kunstnerisk praksis III (BDA732)
Emnet skal forberede studenten på hvordan det er å arbeide som en utøvende dansekunstner i en profesjonell sammenheng og i en samfunnsmessig kontekst.
Med forkunnskaper og utgangspunkt fra emner i fysisk- og kunstnerisk praksis i 1. og 2. studieår, formulerer dette emnet en dypere forståelse rundt kreative prosesser og samarbeid. Gjennom kunstneriske prosesser undervist i studio og ledet av utvalgte koreografer innen samtidsdans, får studentene omfattende erfaring med å ta del i prosessen med å skape nye verk. Den enkelte student får mulighet til å arbeide med relevante fysiske oppgaver og utvikle refleksjon knyttet til det kunstneriske arbeidet. De koreografiske verkene fremføres på en av regionens scener eller i fakultetets black box.
Daglig trening i danseteknikk knyttes til det øvrige arbeidet i emnet og gir studenten forståelse for hvordan egne ferdigheter og teknikk kan styrke det performative. Erfaringene i forestillingsprosjektet blir tatt med videre i en innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid og metoder.
Innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid undervises som en egen modul i dette emnet og gir studenten kjennskap til hvordan kunstneren/man kan forske gjennom kunsten. Studenten får gjennom varierte arbeidsmetoder tilegnet seg redskaper som kan brukes i eget arbeid, blant annet i utvikling av et eget soloarbeid i uterom eller annen valgt arena. Her får studenten muligheten til å bruke redskaper fra kunstnerisk utviklingsarbeid og også utvikle nye redskaper.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BDA732
Versjon
1
Vekting (stp)
25
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Emnet inneholder flere komponenter:
En intensiv 6-9-ukers periode med arbeid med nye koreografiske verk som fremføres offentlig.
Et selvstendig soloarbeid knyttet til uterom eller en annen valgt arena i samfunnet
Daglig trening, hovedsakelig samtidsdans
Selvstendig arbeid, både fysisk og skriftlig
Innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid, gjennom kunstnermøter og praksis
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten:
Ha god fysisk kunnskap i sitt kunstneriske arbeid som utøver, både i prosess og i fremføringspraksis. Dette tilsvarer et fysisk og kunstnerisk nivå som gjør studenten er i stand til å starte sitt arbeid som profesjonell dansekunstner etter endt utdanning.
ha en reflektiv og kroppslig forståelse for ulike metoder brukt i varierte koreografiske prosesser som skaper et dynamisk uttrykk på scenen.
ha en forståelse for ulike tilnærminger til fysisk utforskning i en kunstnerisk prosess.
vise til gode fysiske ferdigheter og teknikk som kan styrke det performative arbeidet.
ha kjennskap til hva kunstnerisk utviklingsarbeid er og tilegne seg metoder som har relevans for dansekunstneren.
ha kjennskap til hvordan utvalgte kunstnere i sitt kunstneriske utviklingsarbeid arbeider med metodologi, etikk og teoretisk perspektiv.
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
utøve dans på et godt nivå, og ha de danseriske kvaliteter som er forventet på et pre-profesjonelt nivå. Dette kan være dynamikk, musikalitet og annet som kreves i fremføring av det koreografiske arbeidet.
bruke ulike tilnærminger til dans i forhold til en kunstnerisk prosess.
benytte sin kroppslige og muntlige refleksjonsevne inn i en kunstnerisk prosess.
bruke utvalgte metoder fra kunstnerisk utviklingsarbeid i undersøkelse av eget kunstnerisk arbeid.
analysere, reflekter over og drøfte sin egen rolle som utøver, muntlig og skriftlig.
beherske og vise til en dyptgående forståelse av danseteknikk og egen fysikalitet.
Generell kompetanse
Etter gjennomført emne skal studenten:
ha en fysisk forståelse for ulike metoder brukt i samtidsdansfeltet til å utvikle dansekunst.
kunne reflektere over utøverens samfunnsoppdrag og samfunnsansvar
ha en fysisk og refleksiv forståelse for ulike tilnærminger til fysisk utforskning i en kunstnerisk prosess.
ha en forståelse for dansens betydning og plass i dagens samfunn.
anvende og forstå samspillet mellom danseteknisk og scenisk arbeid.
redegjøre for forskjellen mellom kunstnerisk arbeid, kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning
Forkunnskapskrav
Bestått fysisk og danseteknisk opptaksprøve.
Språkkrav i engelsk skal være bestått i henhold til UiS sitt regelverk/Samordna Opptak.
Eksamen / vurdering
Utøvende eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Utøvende eksamen 1: Deltakelse i koreografier | 3/4 | Bestått/ Ikke bestått | ||
Utøvende eksamen 2: Soloarbeid | 1/4 | Bestått/ Ikke bestått |
- Utøvende eksamen: Utøvende deltakelse i 2-3 koreografier som fremføres på scene. Vekting: 3/4- Utøvende eksamen: Soloarbeid. Vekting 1/4.Begge deleksamener må være bestått. Ekstern sensur.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det er obligatorisk fremmøteplikt til all undervisning i hh UKs fraværsreglement.
Disse arbeidskravene må være godkjent
- godkjent danseteknisk trening i både klassisk og moderne
- minimum 2 gjennomførte koreografiske prosesser
- skriftlig eller muntlig refleksjonsoppgave tilknyttet scenisk prosess
- muntlig oppgave tilhørende modulen om kunstnerisk utviklingsarbeid, samt et selvstendig installasjonsarbeid knyttet til innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid.
Danseteknikk regnes som en egen modul (eget kurs) i emnet og her skal den enkelte sjanger ikke overskride 20% fravær. Det vil si at klassisk og moderne hver for seg skal vurderes etter fraværsregelen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Siri DybwikFaglærer:
Brynjar Åbel BandlienFaglærer:
Birgitte Bauer-NilsenFaglærer:
Hagit YakiraStudiekoordinator:
Lena Crosby HaugArbeidsformer
- Studioarbeid, ledet av koreografer - i et omfang som kan sammenlignes med den hverdagen som studenten møter etter endt utdanning.
- Trening i danseteknikk.
- Eget skapende arbeid: solo koreografi og arbeid med installasjon.
- Samtaler og diskusjon i gruppe.
- Gruppeundervisning/forelesning.
- Samtaler/møter med inviterte dansekunstnere, forskere og stipendiater
Emnet organiseres i ukentlig undervisning, eller at hele emnet eller deler av emnet undervises i intensive bolker i perioder av undervisningsåret. Emnet kan også ha en kombinasjon av ukentlig undervisning og intensive bolker.