Digital Transformation in the Service Industries (BDS100)

Dette kurset gir deg en grundig forståelse av hvordan digital teknologi kan brukes til å transformere servicenæringen. Du vil lære om de nyeste trendene innen digital transformasjon og hvordan man kan bruke dem til å forbedre kundeopplevelsen, øke automatiseringen, forbedre datainnsikten, endre forretningsmodellen og øke skalerbarheten. Gjennom dette kurset vil du få praktisk erfaring med å implementere digitale verktøy og teknologier i en servicevirksomhet, og lære hvordan man kan skape verdi for kunder og virksomheten gjennom digital transformasjon.

Gjennom en kombinasjon av teori og praksis vil du lære om hvordan digitale verktøy og teknologier kan brukes til å skape verdi for kunder og virksomheten. Du vil også lære om de vanligste utfordringene som bedrifter møter i digital transformasjon og hvordan man kan overvinne dem. Kurset gir en oversikt over hva som kjennetegner både vellykkede og mindre vellykkede digitale transformasjonsprosesser i servicenæringen. Studentene får bl.a. innsikt og forståelse i hva som er stegene i en digital transformasjon, hvordan ledelse-utfordringer bør håndteres, og hva som er anerkjent beste praksis.

Et sentralt tema er hvordan den menneskelige og organisatoriske faktoren er avgjørende for vellykket digital transformasjon. Mens teknologi er en viktig faktor i digital transformasjon, er det menneskene og organisasjonen som skal bruke teknologien som vil bestemme om transformasjonen er vellykket eller ikke. Kurset gir dermed et rammeverk for hvordan de enkelte tjenesteselskapene kontinuerlig kan bygge nødvendige kapabiliteter, prosesser, funksjoner, kompetanser, teknologi og dataløsninger, og holde det momentet som kreves, for å ta og opprettholde en ledende posisjon som digital forretningsaktør.

Videre vil det introdusere de juridiske og etiske hensynene som omgir digital forretningspraksis som personvern og databeskyttelse. Til slutt har dette kurset til hensikt å gi studentene en klar forståelse av hvordan data, informasjon , avanserte digitale analyser og maskinlæringsalgoritmer kan bidra til å ta bedre beslutninger som involverer komplekse problemstillinger.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BDS100

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  • Modul 1: Introduksjon og oversikt
  • Modul 2: Muligheter og utfordringer med digital transformasjon
  • Modul 3: Den digitale transformasjonsprosessen
  • Modul 4: Rollen til data, informasjon og avanserte analysemetoder
  • Modul 5: Digitale forretningsmodeller i servicenæringen
  • Modul 6: Mennesker og organisasjonen
  • Modul 7: Teknologi og politikk
  • Modul 8: Konklusjon og fremtidig utvikling.

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • Bred kunnskap om hvordan gjennomføre vellykket digital transformasjon i en servicevirksomhet.
  • Grunnleggende kunnskap om viktigheten av den menneskelige og organisatoriske faktoren i digitale transformasjonsprosesser.
  • Kunnskap om hvordan man navigerer i de juridiske og etiske hensynene som omgir digital forretningspraksis, spesielt personvern og databeskyttelse

Ferdigheter

  • Forklare hvordan avanserte analysemetoder som maskinlæringsalgoritmer kan bidra til å ta bedre beslutninger som involverer komplekse og ufullstendige data.
  • Kan gjenkjenne typiske utfordringer knyttet til forretningsplattformer for digitale tjenester og forklare den strategiske tanken bak slike plattformer.

Generell kompetanse

  • Kan utveksle meninger og erfaringer med andre med bakgrunn fra feltet, og dermed bidra til utvikling av god praksis.
  • Er kjent med nytenkning og innovasjonsprosesser innen digital tjenesteutvikling

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Final closed book exam 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske øvinger

Deltakelse i diskusjoner som vil bli moderert av kursledere, og koble teori og praksis via casestudier, oppgaver og quiz.

Adressere en reell utfordring ved gjennomføring av et kursprosjekt på slutten av kurset

Fagperson(er)

Arbeidsformer

  • Forelesninger (både digitalt og fysisk undervisning)
  • Dialog i plenum
  • Gruppe-diskusjoner
  • Digitale øvelser (Canvas)
  • Praktiske øvelser (Gruppe-innleveringer etc.)
  • Oppgaveskriving samt gruppe presentasjoner (obligatorisk)
  • Forelesninger (både digitalt og fysisk undervisning)
  • Dialog i plenum
  • Gruppe-diskusjoner
  • Digitale øvelser (Canvas)
  • Praktiske øvelser (Gruppe-innleveringer etc.)
  • Oppgaveskriving samt gruppe presentasjoner (obligatorisk)

Åpent for

Digital serviceledelse - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto