Redaksjonell prosjektutvikling og entreprenørskap (BFJ302)
Dette emnet lærer deg metoder for utvikling og kvalitetssikring av medieinnhold. Medierelatert entreprenørskap og utarbeiding av forretningsplan læres gjennom prosjektarbeid. Emnet gir også kunnskap om å starte opp, selv eller jobbe som freelancer, gjennom bransjemøter.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BFJ302
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Ved fullført emne forventes det at studentene sitter igjen med følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten skal:
- Ha kunnskap om medieformater og mediemarkedet.
- Ha kunnskap om utviklingsmetoder og kvalitetssikringsverktøy for medieinnhold.
- Ha kunnskap om produksjon av medieinnhold fra et ståsted utenfor de store redaksjonene og medieproduksjonsselskapene.
- Ha kunnskap om entreprenørskap som uavhengig medieinnholdsprodusent.
Ferdigheter
Studenten skal:
- Kunne utvikle nytt medieinnhold ved hjelp av utviklingsmetoder og kvalitetssikringsverktøy.
- Kunne utvikle et redaksjonelt, eller annet medialt prosjekt, fra idé til ferdig produkt.
- Kunne lage og gjennomføre presentasjon for redaktører, bestillere eller andre mulige finansieringskilder.
Generell kompetanse
Studenten skal:
- Ha kunnskap om mediemarkedet.
- Kunne planlegge og gjennomføre større og mindre prosjekter.
Forkunnskapskrav
BFJ102 Audiovisuell fortelling 1, BFJ203 Audiovisuell fortelling 2
BJO103 Redaksjonell organisering og produksjon, BJO201 Undersøkende journalistikk
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 1 Uker | Bokstavkarakterer |
Hjemmeeksamen og presentasjon av denne.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Margareth PollestadFaglærer:
Lars NyreFaglærer:
Espen MathiesenArbeidsformer
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.