Introduksjon til psykologi (BPS110)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BPS110

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet tar for seg ulike sentrale begreper og perspektiv innen psykologiens ulike disipliner. Hovedtemaene i emnet er utvikling, biologi og hjerne, atferd, læring og hukommelse, emosjoner og motivasjon, personlighet, sosial tenkning og atferd, samt avvik og psykisk lidelse. Gjennom ulike former for undervisning skal studentene lære seg psykologiens grunnleggende disipliner, emner, metoder og vitenskapelige forankring.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha kunnskap om ulike psykologiske perspektiver
  • ha kunnskap om ulike sentrale begreper og metodiske tilnærminger innen de ulike perspektivene
  • ha kunnskap om sentrale tema som arv og miljø, hjerne og atferd, sansing og persepsjon, bevissthet, ulike typer læring, ulike former for hukommelse, språk og tenkning, intelligens, motivasjon og emosjoner, utvikling gjennom livet, sosial tenkning og sosial atferd, personlighet, helsepsykologi, avvik og psykisk lidelse

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne anvende og diskutere ulike psykologiske perspektiver på atferd, herunder kunne skille mellom ulike intrapersonlige og interpersonlige forklaringsmodeller på atferd
  • kunne påvise og diskutere skillet mellom vitenskapelig, empirisk psykologi og allmennkunnskap
  • kunne skille ulike psykologiske retninger, særlig med henblikk på ulikhet i innhold, fokus og metode

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne redegjøre for, og diskutere forskjellen mellom, ulike psykologiske perspektiv og tema
  • kunne redegjøre for fagets metode og vitenskapelige egenart

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Flervalgsprøve og semesteroppgave

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Flervalgsprøve 2/5 2 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt
Semesteroppgave 3/5 Bokstavkarakterer

Omfang semesteroppgave: 2500 ord (+/-10 %) inkludert innholdsfortegnelse, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th. Tema for oppgaven blir definert av emneansvarlig.Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om de vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Deltakelse på seminar

Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Godkjenning / ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.

Obligatoriske aktiviteter:

  • Seminarer: Det er 75 % obligatorisk oppmøte på all seminarundervisning. Fravær utover 25 % vil ikke godkjennes som gyldig fravær, uansett årsak.

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Bianka Anna Karshikoff

Arbeidsformer

Undervisningen består av forelesninger og seminar.

  • Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
  • På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter. Læringsaktivitetene som brukes i seminar vil være særlig rettet mot å lese og skrive akademisk tekst, i grupper og alene.

Undervisningsspråk er norsk, men forelesninger og seminar på engelsk kan forekomme.

Åpent for

Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto