Emnet belyser menneskelig atferd, samspill og opplevelser på arbeidsplassen og organisasjonssammenheng. Studenten blir presentert for ulike teoretiske perspektiver i en arbeids- og organisasjonskontekst. Det fokuserer på den enkelte medarbeider, herunder seleksjon, motivasjon, prestasjon, belastning og utvikling; Arbeidets organisering og arbeidsoppgaver; Relasjoner på arbeidsplassen: Dyadiske samspill, teamforhold og ledelse; Organisasjoner, deres struktur, kultur, dynamikk og utvikling.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
ha kunnskap om utvalgte arbeids- og organisasjonspsykologiske begreper, teorier og empiri
ha kunnskap om teorier, begreper og empiri som er relevante for å belyse en gitt arbeidslivs- og organisatorisk problemstilling
ha kunnskap om årsaker og virkninger i arbeidslivs- og organisatoriske problemstillinger
ha kunnskap om relevante arbeids- og organisasjonspsykologiske intervensjoner og forebyggende tiltak til beskrevne problemstillinger
ha kunnskap om styrker og svakheter ved arbeids- og organisasjonspsykologiske intervensjoner og forebyggende tiltak.
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
kunne gjøre rede for utvalgte arbeids- og organisasjonspsykologiske begreper, teorier og empiri
kunne drøfte sentrale likheter og forskjeller mellom de behandlende begreper, teorier og empiri
kunne identifisere og diskutere årsaker og virkninger i arbeidslivs- og organisatoriske problemstillinger
kunne gjøre rede for relevante arbeids- og organisasjonspsykologiske intervensjoner og forebyggende tiltak
kunne gjøre rede for og drøfte styrker og svakheter ved arbeids- og organisasjonspsykologiske intervensjoner og forebyggende tiltak
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
kunne diskutere sentrale likheter og forskjeller mellom ulike begreper, teorier og empiri
vite hvordan man, gjennom praksis, kan arbeide og samarbeide med andre i en arbeidsgruppe og konstruktivt bidra til og evaluere gruppens kollektive arbeid
kunne skrive en sammenhengende akademisk tekst selvstendig.
Forkunnskapskrav
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
BPS110 Introduksjon til psykologi, BPS120 Psykologiens historie og metode, BPS130 Personlighetspsykologi, sosialpsykologi og psykologiens metode, BPS140 Biologisk psykologi, utviklingspsykologi og kognitiv psykologi
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Skriftlig hjemmeeksamen
1/1
1 Uker
Bokstavkarakterer
Alle
Maksimalt 3500 ord ekskludert litteraturliste.
Referansestil: APA 7th
Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet. Studentene kan velge å skrive på engelsk eller bokmål.
Undervisningen består av forelesninger og seminarer:
Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter. I seminarene vil også rollespill og case kunne anvendes og relevante innledere fra arbeidslivet kan inviteres til seminarene.
Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.