Pedagogisk psykologi (BPS300)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BPS300
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Merk
Emnet starter ikke før høsten 2026
Innhold
Emnet belyser de psykologiske aspekter ved pedagogiske prosesser og praksisformer. Studenten blir presentert for følgende sentrale pedagogisk-psykologiske tema: Læring og læringsprosesser; motivasjon for læring, læringsmiljø, pedagogisk psykologisk utredning, lærevansker, da særlig knyttet til sosiale og emosjonelle problemer, samt lese- og skrivevansker.
Integrert i emnet er 5 studiepoeng med fordypning i utviklingspsykologi med spesielt fokus på læring og lærevansker.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
ha kunnskap om begrepet læring, med utgangspunkt i læringspsykologiske tradisjoner
ha kunnskap om sentrale teorier om motivasjon for læring
ha kunnskap om sentrale aspekter ved et godt læringsmiljø
ha kunnskap om sosial kompetanse, hvordan det utvikles, og kan relateres til atferd og læring
ha kunnskap om lese- og skrivevansker og hvordan det å ha lese- og skrivevansker kan påvirke læring
ha kunnskap om utredning av noen viktige pedagogisk psykologiske utfordringer hos barn og unge
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
kunne gjøre rede for og drøfte teorier om læring
kunne gjøre rede for og drøfte ulike teorier om motivasjon
kunne beskrive sentrale aspekter ved et godt læringsmiljø
kunne beskrive tilpasning av læringsmiljøet for elever med sosiale og emosjonelle vansker og for elever med lese- og skrivevansker
kunne beskrive kjennetegn ved andre sentrale lærevansker
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
ha en grunnleggende forståelse for læring og motivasjon for læring
ha en grunnleggende kompetanse om hva som utgjør et godt læringsmiljø.
ha en grunnleggende forståelse for hvordan læringsmiljøet kan fremme adekvat sosiale og emosjonelle utvikling
ha en grunnleggende forståelse for lese- og skrivevansker
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Omfang: Maksimalt 3500 ord ekskludert litteraturliste. Referansestil: APA 7th.Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om de vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Godkjenning / ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Fagperson(er)
Timelærer:
Simona Carla Silvia CaravitaTimelærer:
Johannes Nilsson FinneEmneansvarlig:
Trude HavikStudieprogramleder:
Muriel Marisa Katharina BruchhageTimelærer:
Lars Edvin BruArbeidsformer
Undervisningen vil veksle mellom forelesning og studentaktive metoder.
Til undervisningen forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.