Pedagogisk psykologi (BPS300)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

BPS300

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Merk

Emnet starter ikke før høsten 2026

Innhold

Emnet belyser de psykologiske aspekter ved pedagogiske prosesser og praksisformer. Studenten blir presentert for følgende sentrale pedagogisk-psykologiske tema: Læring og læringsprosesser; motivasjon for læring, læringsmiljø, pedagogisk psykologisk utredning, lærevansker, da særlig knyttet til sosiale og emosjonelle problemer, samt lese- og skrivevansker.

Integrert i emnet er 5 studiepoeng med fordypning i utviklingspsykologi med spesielt fokus på læring og lærevansker.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om begrepet læring, med utgangspunkt i læringspsykologiske tradisjoner
  • ha kunnskap om sentrale teorier om motivasjon for læring
  • ha kunnskap om sentrale aspekter ved et godt læringsmiljø
  • ha kunnskap om sosial kompetanse, hvordan det utvikles, og kan relateres til atferd og læring
  • ha kunnskap om lese- og skrivevansker og hvordan det å ha lese- og skrivevansker kan påvirke læring
  • ha kunnskap om utredning av noen viktige pedagogisk psykologiske utfordringer hos barn og unge

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne gjøre rede for og drøfte teorier om læring
  • kunne gjøre rede for og drøfte ulike teorier om motivasjon
  • kunne beskrive sentrale aspekter ved et godt læringsmiljø
  • kunne beskrive tilpasning av læringsmiljøet for elever med sosiale og emosjonelle vansker og for elever med lese- og skrivevansker
  • kunne beskrive kjennetegn ved andre sentrale lærevansker

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • ha en grunnleggende forståelse for læring og motivasjon for læring
  • ha en grunnleggende kompetanse om hva som utgjør et godt læringsmiljø.
  • ha en grunnleggende forståelse for hvordan læringsmiljøet kan fremme adekvat sosiale og emosjonelle utvikling
  • ha en grunnleggende forståelse for lese- og skrivevansker

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig hjemmeeksamen 1/1 4 Dager Bokstavkarakterer Alle

Omfang: Maksimalt 3500 ord ekskludert litteraturliste. Referansestil: APA 7th.Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om de vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Seminarer
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Godkjenning / ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 14 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Trude Havik

Timelærer:

Lars Edvin Bru

Arbeidsformer

Undervisningen vil veksle mellom forelesning og studentaktive metoder.

  • Til undervisningen forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto