Kommunikasjon i serviceorganisasjoner (BRH200)
Kommunikasjon er en helt sentral del av organisasjoners ledelse og virksomhet, enten fokus er på lederes praksis, å motivere ansatte, formidle og implementere beslutninger, forhandlinger eller endringsprosesser. Organisasjonskommunikasjon er viktig for å skape en opplevelse av medvirkning, tillit, åpenhet og troverdighet. Dette kurset vil bidra til økt forståelse for hvordan ledere kan utforme og implementere effektiv intern og ekstern kommunikasjon for å nå organisasjonens mål og for å bygge en positiv og inkluderende organisasjonskultur.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BRH200
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter å ha gjennomført kurset vil studenten:
- Ha kunnskap om og forståelse for grunnleggende prinsipper og modeller for intern og ekstern organisasjonskommunikasjon.
- Ha kunnskap om og forståelse for hvordan organisasjonskommunikasjon kan påvirke en organisasjons effektivitet og kultur.
- Ha kunnskap om og forståelse for sentrale prinsipper og teorier om interkulturell kommunikasjon i en organisasjonskontekst.
Ferdigheter
Etter å ha gjennomført kurset vil studenten:
- Kunne gjenkjenne sentrale prinsipper for planlegging og implementering av effektiv intern og ekstern kommunikasjon i en organisasjon og kunne anvende disse for å kommunisere mer effektivt og hensiktsmessig i en organisasjonskontekst.
- Kunne beskrive sentrale prinsipper og dimensjoner. ved organisasjonskommunikasjon slik de påvirker organisasjonskultur og endringer.
- Kunne gjenkjenne og anvende sentrale prinsipper for interkulturell kommunikasjon i ulike kulturelle kontekster.
Generell kompetanse
Etter å ha gjennomført kurset skal studenten:
- Kunne reflektere omkring etiske problemstillinger knyttet til intern ekstern og interkulturell organisasjonskommunikasjon.
- Kunne anvende kunnskap og ferdigheter om organisasjonskommunikasjon og interkulturell kommunikasjon på nye områder og i nye situasjoner.
- Kunne kommunisere om relevant forskning, analyser og konklusjoner innenfor fagområdene organisasjonskommunikasjon og interkulturell kommunikasjon.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Hjemmeoppgave i gruppe og skriftlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeoppgave i gruppe eller individuell | 3/10 | 1 Uker | Bokstavkarakterer | |
Skriftlig eksamen | 7/10 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Tone Therese LingeArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Kommunikasjon i serviceorganisasjoner (BHO301_1) | 10 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.