Sosiologisk teori: Klassiske perspektiver (BSS100)
Det finnes mange måter å forstå samfunnslivet på. Ulike teorier fremmer ulike forståelser. Gjennom tidene har sosiologien forkastet noen gamle og utviklet mange nye teorier. I emnet Sosiologisk teori: Klassiske perspektiver vil studentene bli kjent med ulike teorier om samfunnet. Sosiologiens klassikere stilte spørsmål som: Hva skiller moderne fra førmoderne samfunn? Hva er individets plass i moderne samfunn? Hva vedlikeholder og hva skaper endring i moderne samfunn? Hvilke sosiale konflikter er fremtredende? Hvilke utfordringer står moderne samfunn overfor? Emnet gir en innføring i sosiologisk tenkning omkring disse spørsmålene og utruster deg med evner til å kunne analysere hvilke utfordringer dagens moderne samfunn står overfor. Premisser som former sosial ulikhet i alle typer samfunn er et gjennomgående tema. Sosial ulikhet er knyttet opp til bærekraftmål nr 10, som retter seg mot å redusere ulikhet globalt og lokalt.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BSS100
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
I dette emnet skal dine analytiske ferdigheter videreutvikles gjennom at du tilegner deg kunnskap om sentrale sosiologiske perspektiver og teorier. Dette handler om å kunne identifisere viktige problemstillinger innen sosiologifeltet, om å innhente informasjon via sosiologiske teorier, analysere og sammenfatte den informasjonen man henter inn, og deretter presentere resultatet for andre. Dette gir deg grunnlag til å føre informerte diskusjoner om sosiale spørsmål fra ulike teoretiske synsvinkler.
Etter at studentene har fullført emnet, forventes det at de skal ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- Ha kunnskap om klassisk og moderne sosiologisk teori med vekt på teorienes grunnposisjoner og grunnbegreper.
- Ha utviklet kunnskap om perspektiver, teorier og begreper som er viktige for å forstå sammenhengen mellom individ og samfunn
- Ha kunnskap om hvordan ulike sosiologiske teorier bidrar til ulike forklaringer vedrørende forholdet mellom individ og samfunn.
Ferdigheter
- Kunne bruke sosiologiske begreper, modeller og teorier til å analysere samfunnsforhold
- Kunne sette mer avgrensede sosiologiske teorier inn i en overordnet og helhetlig forståelse av moderne samfunn
- Kunne diskutere likhet og forskjeller og styrker og svakheter ved sosiologiske teorier opp mot hverandre
Generell kompetanse:
- Ha utviklet forståelse for sosiologiens grunnlag og tenkemåte
- Ha utviklet sosiologisk fagidentitet
- Ha respekt og forståelse for vitenskapelig tenkemåte
- Ha analytisk evne til å bruke generelle begreper og teorier til å analysere sammenhenger mellom individ og samfunn
- Ha utviklet evne til å analysere aspekter som sosial ulikhet, makt og lagdeling i samfunnet
- Kunne problematisere og kritisere fagkunnskap på selvstendig vis
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Eksamensbesvarelsen kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Turid RødneArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Individ og samfunn (BSP150_1) | 10 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.