Sosiologisk teori: Nyere perspektiver (BSS150)
Emnet gir en fordypning i nyere sosiologisk teori. Emnet handler særlig om forskjellige sosiologiske forsøk på å overkomme spenningen mellom mikro og makro, aktør og struktur. Sosiologiens nyere teoretikere, grovt regnet fra etter andre verdenskrig, er opptatt av hva som kjennetegner samfunnet etter industrialiseringen. Sentrale dimensjoner som skiller sosiologiske teorier fra hverandre er bl.a.: mikro - makro; aktør - struktur; konsensus - konflikt. Emnet forfølger alle disse, og stiller spørsmål som: Hva er individets plass i samtiden? Hva skaper endring? Hvordan forstår vi sosial konflikt? I tillegg behandler vi tema som hvordan sosiologisk teori kan videreutvikles, i møte med praktisk empirisk forskning. Emnet gir en innføring i sosiologisk tenkning omkring disse spørsmålene. Målet er å gjøre studentene i stand til å drøfte teorier opp mot hverandre og utvikle evne til kritisk drøfting av sosiologisk litteratur, og til å kunne overføre generell teori om det sosiale og om samfunnet til konkrete problemstillinger fra hverdags- og arbeidsliv.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BSS150
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
I dette emnet skal dine analytiske ferdigheter videreutvikles gjennom at du tilegner deg kunnskap om moderne sosiologisk teori. Dette handler om å kunne identifisere viktige teoretiske problemstillinger i sosiologien, om å innhente informasjon om disse fra relevant litteratur og øvrig fra samfunnsdebatt, analysere og sammenfatte den informasjonen som innhentes, og deretter presentere resultatet av analysen for andre. Dette gjør deg i stand til å kunne anvende sosiologisk teori i diskusjoner om dagens politikk, hverdags- og arbeidsliv.
Kunnskaper
Etter endt emne forventes studentene å ha ervervet kunnskap om
- sentrale trekk ved nyere sosiologiske teorier,
- sosiologiens ulike teoretiske forsøk på å forstå sammenhengen mellom mikro og makro, aktør og struktur,
- hvordan nyere sosiologiske teorier bidrar til ulike forklaringer vedrørende forholdet mellom individ, grupper og samfunn,
- likheter og forskjeller, styrker og svakheter ved nyere samfunnsbeskrivelser, ulike sosiologiske teoriers empiriske forklaringskraft, ulike teoriers nivå og hvordan de forholder seg til empirisk forskning, samt
- hvordan ulike sosiologiske teorier drøfter spørsmål som konsensus/konflikt, stabilitet/endring.
Ferdigheter
Etter endt emne skal studenten kunne
- anvende sosiologiske begreper, modeller og teorier til å diskutere og analysere aktuell politikk, hverdags- og arbeidsliv,
- sette sosiologisk teori inn i en overordnet og helhetlig forståelse av tiden vi lever i,
- gjøre rede for sosiologisk teori som tematiserer handling og samhandling, rolle og identitet, modernitet, globalisering, ulikhet, konflikt,
- nyttiggjøre seg av sosiologisk teori i møte med konkrete empiriske spørsmål, og forstå hvordan de kan anvendes.
Generell kompetanse
Studenten skal ha utviklet sosiologisk fagidentitet, respekt og forståelse for vitenskapelig tenkemåte, analytisk evne til å bruke generelle begreper og teorier til å analyseresammenhenger mellom individ og samfunn, kunnskap om perspektiver, teorier og begreper som er viktige for å forstå sammenhengen mellom både moderne og sen-/postmoderne samfunn og mellom disse typer samfunn og individet, kunnskap om hvordan ulike sosiologiske teorier forholder seg til sosiale skiller etter kjønn, etnisitet og sosial klasse, forståelse for hvordan teori kan videreutvikles, og for hvordan ulike teorier forholder seg til empiri.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer |
Eksamensbesvarelsen kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kine Marie MicheletFaglærer:
Anders VassendenArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.