Kultursosiologi (BSS290)

Emnet gir innføring i ulike perspektiver og problemstillinger innenfor kultursosiologien. Vi fokuserer blant annet på analyser av forholdet mellom kultur, sosial ulikhet, og sosial interaksjon. Kurset starter med Pierre Bourdieus kultursosiologi og beveger seg mot nyere former for kultursosiologi, slik som bl.a. Jeffrey Alexander, og Boltanski og Thévenot. Vi drøfter bruk av kultursosiologiske perspektiver på analyser av større samfunnsspørsmål og av mikroplanets sosiale interaksjon.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BSS290

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår, Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår, Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I emnet kultursosiologi vil forholdet mellom kultur, politikk og økonomi vektlegges i drøftelser av samfunnsprosesser. Med kultur som omdreiningspunkt analyseres politisk-økonomiske perspektiver på individ-, gruppe- og strukturnivå. Vi er opptatt av kulturens betydning for mikroplanets sosiale interaksjon og for sosiale strukturer. Teoretiske perspektiver i kurset er bl.a. Erving Goffman, Pierre Bourdieu, Michèle Lamont, Boltanski & Thévenot, Jeffrey Alexander.

Læringsutbytte

I dette emnet skal dine analytiske ferdigheter videreutvikles gjennom at du tilegner deg kunnskap om sentrale kultursosiologiske perspektiver. Dette handler om å kunne identifisere viktige problemstillinger i kulturfeltet, om å innhente informasjon via relevante teorier, begreper og eksisterende studier, analysere og sammenfatte den informasjonen som innhentes, og deretter presentere resultatet av analysen for andre. Dette gir deg grunnlag til å føre informerte diskusjoner om politiske og sosiale spørsmål fra ulike synsvinkler.

Kunnskaper

Etter endt emne forventes studentene å ha ervervet

  • kunnskap om sentrale problemstillinger knyttet til kulturens samfunnspolitiske betydning, blant annet knyttet til sosial ulikhet,
  • kunnskap om kultursosiologiske perspektiver, teorier og forskning,
  • forståelse av betydningen av kontekst (tid, rom, interaksjonskontekst) for anvendelse av kultursosiologiske persperktiver.
  • innsikt i kultursosiologiske analysemåter

Ferdigheter

Etter endt emne skal studentene kunne

  • identifisere, formulere, og analysere kultursosiologiske problemstillinger med tanke på samfunnspolitiske forhold,
  • presentere resultater fra kultursosiologiske drøftinger,
  • gjøre kultursosiologiske begreper og teorier relevante for samfunnsdebatt og for kunnskapsproduksjon i arbeidsliv.

Generell kompetanse

  • Studenten skal med grunnlag i kultursosiologien ha dannet seg evne til kritisk og informert refleksjon.
  • Kunne utvikle og arbeide med kultursosiologiske problemstillinger.
  • Med utgangspunkt i kultursosiologiske perspektiver skal studenten kunne identifisere, innhente og analysere kunnskap om kulturfeltet og dets samfunnspolitiske betydning.

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

BSS100 Sosiologisk teori, BSS120 Kvalitative forskningsmetoder, BSS130 Introduksjon til sosiologiske tema, BSS160 Sosial ulikhet, BSS298 Materiell sosiologi

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
En skriftlig prøve 1/1 5 Timer Bokstavkarakterer

Eksamen kan leveres på norsk eller engelsk.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlig oppgave
En obligatorisk innlevering (arbeidskrav), som skal godkjennes av faglærer før student kan avlegge eksamen. Denne kan leveres på norsk eller engelsk.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Anders Vassenden

Faglærer:

Ugo Corte

Arbeidsformer

Emnet forutsetter aktiv deltagelse fra studentenes side. Undervisningen vil foregå i form av forelesninger i kombinasjon med gruppearbeid og seminarer. Dertil er det en obligatorisk innlevering (arbeidskrav) midtveis i semesteret, som må bestås for å kunne avlegge eksamen.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Kultursosiologi (BKS200_1) 10

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium Batteri- og energiteknologi - bachelor i ingeniørfag Biologisk kjemi - bioteknologi - bachelor i realfag Bygg - bachelor i ingeniørfag Byplanlegging og samfunnssikkerhet - bachelorstudium Datateknologi - bachelor i ingeniørfag Datateknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Digital serviceledelse - bachelorstudium Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag Energi- og petroleumsteknologi - bachelor i ingeniørfag Engelsk språk og litteratur - bachelorstudium Film- og TV produksjon - bachelorstudium Geovitenskap og energiressurser - bachelor i ingeniørfag Historie - bachelorstudium Hotelledelse - bachelorstudium Idrettsvitenskap - bachelorstudium Journalistikk - bachelorstudium Miljøteknologi - bachelor i ingeniørfag Maskin - bachelor i ingeniørfag Matematikk og fysikk - bachelor Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag - deltid Nordisk språk og litteratur - bachelorstudium Paramedisin - bachelorstudium Psykologi - bachelorstudium Reiselivsledelse - bachelorstudium Religion, kultur og samfunn - bachelorstudium Rettsvitenskap - bachelorstudium Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium Sosiologi - bachelorstudium Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium Statsvitenskap - bachelorstudium Sykepleie - bachelorstudium Toll, vareførsel og grensekontroll - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - bachelorstudium Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig master, deltid Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram Lektorutdanning for trinn 8-13 Lektorutdanning for trinn 8-13 i realfag Matematikk og fysikk - femårig integrert master Engelsk fordypning Historie fordypning Religionsstudier - fordypning Nordisk fordypning Praktisk pedagogisk utdanning - deltid Praktisk pedagogisk utdanning - heltid Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Drama og teaterkommunikasjon - årsstudium Engelsk - årsstudium Friluftsliv - årsstudium Havvind - årsstudium Historie - årsstudium Idrett- årsstudium Kommunikasjon årsstudium Religionsstudier - årsstudium Kunst og håndverk - årsstudium Læring og psykologi - årsstudium Matematikk - årsstudium Musikkopplæring - årsstudium Nordisk - årsstudium Psykologi - årsstudium Realfag og teknologi - årsstudium Reiseliv i endring - årsstudium Sosiologi - årsstudium Statsvitenskap - årsstudium Utøvende musikk - årsstudium Økonomi og ledelse - årsstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto