Bygningsfysikk (BYG235)
Emnet gir kunnskap om praktisk husbygging og teorien bak aktuelle bygningstekniske løsninger. Bygningsfysikk og boliger utført i trekonstruksjoner er de mest sentrale temaene i emnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BYG235
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Studentene skal være i stand til å gjøre bygningsfysiske beregninger av energibehov, kondensfare, lyd m.m. og kunne utarbeide profesjonelle byggemeldingstegninger.
Studentene skal ha grunnleggende kunnskap om gjeldende tekniske forskrifter (TEK17) og NS 3031 "Beregninger av bygningers energiytelse".
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Prosjektoppgave og skriftlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Prosjektoppgave | 3/10 | Bokstavkarakterer | ||
Skriftlig eksamen | 7/10 | 3 Timer | Bokstavkarakterer |
Vurderingen i emnet består av et prosjektarbeid i grupper og en individuell skriftlig eksamen.Prosjektoppgaven er en mappe som består av flere innleveringer. Det gis ikke karakter på mappen før alle arbeidene/oppgavene er innlevert og mappen som helhet sensureres.De som ikke består prosjektoppgaven må ta denne på nytt neste gang emnet har undervisning, men dersom de bestod skriftlig eksamen så kan de få beholde denne karakteren og bruke den inn i en ny vurdering jf § 5-3 (2)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Samindi SamarakoonFaglærer:
Knut Jonas EspedalArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Bygningsfysikk og husbygg (BYG210_1) | 5 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.