Lederskap og mestring (E-MBA100)
Målet for en leder er å oppnå gode resultater for den organisasjonen eller avdelingen hun eller han har ansvar for, samtidig som medarbeiderne trives, utvikler seg og bidrar til innovasjon og fellesskapets beste. "Lederskap og mestring" tar utgangspunkt i evidensbasert ledelse og fokuserer på bruk av den beste tilgjengelige vitenskapelige dokumentasjon for å fremme kvaliteten på lederes og organisasjoners beslutninger og praksis. Emnet gir innføring i ulike lederroller, «soft skills» og metoder for å identifisere og mestre lederens utfordringer i ulike kontekster. Det gis også en innføring i distribuerte ledelsesformer der ledelse ikke er avhengig av en formell lederposisjon, men vektlegger ledelse som oppstår i sosial samhandling. I undervisningen brukes «business case», og vi øver på å definere lederutfordringene, stille kritiske spørsmål og diskutere alternative måter å utøve lederskap på. Blant de myke ferdighetene som vektlegges, er arbeid i team, mentalisering, å kunne gi og motta tilbakemelding, kritisk tenkning samt evnen til å lede strategiske prosesser og fremme kreativitet og innovasjon.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
E-MBA100
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet og undervisningen vil blant annet dekke følgende tema:
Hensikt og mål i ledelse
Hva ledelse, lederutfordringer og hvordan en kan mestre ulike lederroller?
Betydningen av kritisk tenkning i ledelse
Distribuert ledelse: Trenger en å være ansatt som leder for å utøve ledelse?
Effektiv lederatferd: relasjoner, oppgaver og endring. Makt og innflytelsestaktikker
Hvordan påvirker interne og eksterne forhold og endringer lederens hverdag - kontekst og situasjonsbestemte teorier for ledelse
Transformasjonsledelse og endringsprosesser
Agile ledelse
Hva betyr følelser for ledelse og mestring? Mentalisering som metode
Finnes en norsk lederstil?
Effektive ledergrupper
Etikk og samfunnsansvar i ledelse
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter avsluttet emne skal studentene ha kunnskap om
-
Kunne definere ledelsesutfordringer i virksomheter
-
Kunne analysere og finne løsninger på ledelsesproblemer
-
Kjenne til ulike mestringsstrategier i ledelse
-
Strategier for å håndtere av innovasjon og endring i organisasjoner
-
Kunne reflektere over bedriftens samfunnsansvar og etiske dilemma i ledelse
Ferdigheter
Ved avsluttet emne skal studentene kunne
-
Presentere ledelsesutfordringer muntlig og skriftlig
-
Arbeide og løse ledelsesproblemer i team
-
Tenke kritisk og gi og motta tilbakemelding
-
Kunne diskutere og ta beslutninger i etiske dilemma i ledelse
Forkunnskapskrav
Emnet er på mastergradsnivå og er åpent for studenter med bachelorutdanning eller tilsvarende treårig høyskole/-universitetsutdanning, og minimum to års relevant yrkeserfaring. Realkompetanse kan kompensere for manglende studiekompetanse. Dette vurderes av Opptaksnemnda.
Eksamen / vurdering
Gruppepresentasjon og skriftlig hjemmeeksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Gruppepresentasjon | 1/4 | Bokstavkarakterer | Alle | |
Skriftlig hjemmeeksamen | 3/4 | 14 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det kreves tilstedeværelse på minst fire av seks forelesningsdager.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Silje Haus-ReveFaglærer:
Silje Haus-ReveFaglærer:
Aslaug MikkelsenArbeidsformer
Emnet gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og plenumsdiskusjoner med case. De oppsatte forelesningene er ment som introduksjoner til ulike tema som studentene selv skal arbeide videre med gjennom case, selvstudier og gruppeoppgaver.