Forretningsmodellinnovasjon og markedsutvikling (E-MBA250)
Markedet er i stadig endring. Ulike bransjer opplever omveltninger utover eksterne rammebetingelser, teknologisk nyvinning, eller nye produkter og tjenester. Sosiale medier, delingsøkonomi, internet of things, big data, 3D printing er eksempler på kombinasjoner av teknologiske nyvinninger og grunnleggende endringer i forretningsmodeller. En forretningsmodell beskriver hvordan virksomheter skaper og henter ut verdi i markedet. Forretningsmodellen former hva en bedrift kan oppnå. Forretningsmodellinnovasjon er derfor avgjørende for om bedrifter kan oppnå lønnsomhet fra ny teknologi. Elementene i en forretningsmodell er: bedriftens verdiforslag («value proposition») til kunden, nøkkelressurser, nøkkelaktiviteter, og profittmekanisme.
Emnet introduserer forretningsmodellkonseptet, presenterer en typologi av forretningsmodeller, og gir deltakerne en praktisk innføring i markedsføring for eksisterende og fremvoksende forretningsmodeller. Markedsføring omhandler prosesser knyttet til å skape, kommunisere og levere verdi i relasjon med kunden. I så måte definerer og leverer markedsføring virksomhetens verdiforslag til kunden. Selv om det er en rekke likheter hva gjelder markedsføring på tvers av ulike typer virksomheter, krever god markedsføringsledelse en grundig forståelse av virksomhetens forretningsmodell.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
E-MBA250
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet gir en innføring i grunnleggende markedsføringskonsepter og markedsføringsledelse for virksomheter som opererer innenfor etablerte og nye forretningsmodeller. De ulike markedsføringskonseptene blir presentert med utgangspunkt i forretningsmodellene som dannet bakgrunn for utvikling av dem. Ettersom det ikke er et en-til-en forhold mellom ulike markedsføringskonsept og ulike forretningsmodeller vil deltakerne få kunnskap om markedsføringsteori og praksis i både etablerte og fremvoksende virksomheter. I emnet benyttes case-eksempler fra en rekke ulike bransjer, inkludert olje og gas, shipping, detaljhandel, bygg og anlegg, finansiell tjenesteyting, media, konsulent- og ingeniørtjenester, samt transport.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt emne skal studentene ha kunnskap om både klassiske og nye forretningsmodeller, herunder:
Verdiskaping og verdiuthenting i verdikjede-, verdiverksted-, verdinettverk-, og verdiaksess modeller.
Samspillet mellom forretningsmodellinnovasjon og ny teknologi, som for eksempel sosiale medier, internet of things, big data analytics, og 3D printing.
Organisering og ledelse av allianser og nettverk i lys av ulike forretningsmodeller.
Ferdigheter
Deltakerne skal kunne:
Organisere og analysere markedsdata
Anvende kunnskap om markeder og segmenter til å utvikle strategier for verdiskaping og verdiuthenting i virksomheter som opererer innenfor etablerte og nye forretningsmodeller
Gi strategiske anbefalinger, oppnå støtte for, samt gjennomføre effektive markedsstrategier
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Gruppeoppgaver
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Gruppeoppgave 1 | 1/2 | 4 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
Gruppeoppgave 2 | 1/2 | 4 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Bidrag til klassediskusjoner må være bestått for å få levere inn gruppeoppgavene.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kenneth Henning WathneArbeidsformer
Samlingsbaserte forelesninger med tre samlinger á to dager. Det forventes aktiv deltakelse og at studentene bidrar med egne erfaringer, både i klassediskusjoner og i gruppearbeid. Mellom samlingene må deltakerne arbeide selvstendig og i grupper med cases. Hva man står igjen med etter endt emne er i stor grad bestemt av egen innsats.
Åpent for
Målgruppe
Personer som søker kunnskap og praktiske ferdigheter knytte til markedsføring innenfor eksisterende og fremvoksende forretningsmodeller - som en del av en ny karrierevei, karriereutvikling, eller nye ansvarsområder. Emnet er åpent for Executive MBA studenter og andre som ønsker å følge emner og som kvalifiserer til opptak.