Endringsledelse (E-MBA270)

Om du er interessert i ledelse og organisasjonsendring så er dette kurset for deg. Her legges det vekt på å fremme en forståelse for og utvikle kritiske suksessfaktorer på bekostning av mer uheldige, men typiske holdninger. Kurset fokuserer på ledelse som en prosess hvor deltakerne i kurset jobber aktivt med et endringscase. Gjennom tre samlinger, hver på to dager, så er målet å vokse sammen gjennom delt læring og utfordring.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

E-MBA270

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I dette kurset skal deltakerne definere og presentere reelle utfordringer fra arbeidslivet som deltakerne i kurset skal lage løsninger for. Deltakerne skal utforske relevante teoretiske perspektiver og undersøke mulig empirisk støtte angående anbefalingen og endringsrapporten de skal utarbeide. Forelesninger vil i hovedsak være utarbeidet for å utvikle forståelse av endringskonsept, ledelsesteorier og modeller som kan understøtte endringsarbeids i organisasjoner. Deltakerne bidrar selv aktivt med å finne relevant litteratur og forskning som kan belyse endringscaset og foreslåtte løsninger.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenter vil utvikle

  • Få en kritisk forståelse av ledelse og organisatorisk endringsteori og praksis
  • Få økt forståelse for hvordan man kan definere og forberede endringer i ulike settinger
  • Se verdien av å inkludere teoretiske og empiriske perspektiver i endringsprogrammer
  • Utvikle evner til å kommunisere og jobbe effektivt med andre

Ferdigheter

  • Være løsnings- og fremtidsfokusert i sin til tilnærming til å møte utfordringer med organisatoriske endringer
  • Bedre rustet til å utfordre status quo og bidra til nye, bedre etiske og bærekraftige løsninger
  • Være aktiv bidragsyter til samskaping av kunnskap, og kunne ta ansvar for egen læring

Forkunnskapskrav

Kurset er på masternivå og er tilgjengelig for studenter med en bachelorgrad eller lignende utdanning og minimum to års relevant arbeidserfaring.

Arbeidserfaring kan kompensere for mangel på pedagogiske ferdigheter.

Kurset kan være en del av Executive MBA-programmet.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 Bokstavkarakterer

Studentene skal utarbeide en akademisk rapport som beskriver endringscaset, inkludert løsniner og plan for implementering av endringer. Oppgavene skal leveres inn 3 uker etter siste samling, klokka 15.00.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Deltakelse undervisning
  • Deltakelse i undervisning: Alle kandidater må delta på minst fire av de seks undervisningsdagene for å ta eksamen. Aktiv deltakelse på samlingene er viktig for dette kurset.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Espen Olsen

Arbeidsformer

Basert på tilgjengelig teori og erfaring vil forelesere og studenter jobbe sammen for å utforske en rekke relaterte utfordringer og alternative løsninger. Aktiv læring fasiliteres gjennom tre to dager lange økter. Gjennom å etablere klare og hensiktsmessige forventninger fra både forelesere og studenter, tas det sikte på på å legge til rette for høyest mulig læringserfaring for studienivået. Studentene forventes å være aktive og gi bidrag i læringsprosessen. Basert på praktisk erfaring, casestudier, akademiske teorier, konsepter og modeller tar vi sikte på å utvikle og finpusse vår evne og kapasitet til å definere en endring og plan for implementering.

Studentene må regne med å bidrag aktivt ved bruk av ulike arbeidsformer (presentasjoner, seminarer, gruppearbeid osv.). Videre må studentene skal aktivet søke og lese litterature mellom samlinger for å være forberedt til neste samling.

Ressurser:

  • Bibliotek

Åpent for

Executive Master of Business Administration

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto