Grunnleggende tolkningsmetoder av undergrunnsdata (GEO220)

Emnet gir en innføring i teknikker for brønn- og seismiske undersøkelser for leting etter energi og geologisk lagring. Spesiell fokus er gitt til geologien på den norske kontinentalsokkelen.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

GEO220

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

NB! Emnet har ikke undervisning/eksamen studieåret 2025/26.

Dette er et valgemne og dersom det er færre enn 10 studenter oppmeldt pr. 20.august for høstsemesteret kan dette medføre at emnet ikke tilbys.

  • Introduksjon av programvare for undergrunnstolkning
  • Introduksjon til undergrunnsgeologi på norsk sokkel
  • Seimisk og brønndata tolkning
  • Syntetisk seismogram
  • Grunnleggende kartlegging av reservoarer
  • Utvikling av resultater for rapport og presentasjon

Merk: Et todagers intensivt programvarekurs(f.eks. Petrel) vil bli tilbudt ved semesterstart. Det er sterkt anbefalt å delta på dette, ettersom alle videre aktiviteter i emnet vil basere seg på denne programvaren.

Læringsutbytte

Dette emnet vil legge vekt på de anvendelige aspekter av konsepter, som er mer detaljert dekket i andre grunnleggende petroleumsgeologiemner gjennom bruk av petroleums-arbeidsstasjon og programvare.

Kunnskaper:

  • Grunnleggende bakgrunn om hvordan bygge en undergrunns 3D-modell.
  • Kunnskap om grunnleggende brønn-korrelasjon av geologiske tidsintervaller i et sedimentært basseng.
  • Kunnskap om den geologiske betydningen av undergrunnskart og betydningen av energi-leting og produksjon og geologisk lagring.

Ferdigheter:

  • Være i stand til å bygge en undergrunnsmodell med ledende verktøy.
  • Være i stand til å integrere geologiske og geofysiske data for å bygge en undergrunnsmodell.
  • Være i stand til å binde sammen brønn og seismiske data ved å bruke tid-dyp kurver og syntetiske seismogrammer.
  • Være i stand til å lage presentajoner som gir en oversikt over en geologisk modell og dens betydning for definisjonen av prospekter for hydrokarbon-utforskning og produksjon.

Generell kompetanse:

  • Oppnå grunnleggende ferdigheter for integrering av gefysiske og geologiske undergrunns-data, og forstå deres betydning for andre ingeniøraktiviteter som boring og reservoar.
  • Kunne formidle og lage tekniske presentasjoner.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
GEO100 Jordsystemer og energiressurser, GEO210 Strukturgeologi, PET110 Geofysikk og brønnlogging
GEO100 Jordsystemer og energiressurser, GEO130 Geofysikk, GEO210 Strukturgeologi

Anbefalte forkunnskaper

Det er anbefalt å ha kunnskap om generell geologi, petroleumsgeologi, sedimentologi og stratigrafi, strukturell geologi og geofysikk

Eksamen / vurdering

Mappe, muntlig presentasjon og skriftlig eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappe 40/100 Bokstavkarakterer
Muntlige presentasjoner (2) 40/100 20 Minutter Bokstavkarakterer Power-point
Skriftlig eksamen 20/100 2 Timer Bokstavkarakterer Alle

Fagperson(er)

Faglærer:

Lothar Schulte

Faglærer:

Xiaoan Zhong

Studieprogramleder:

Lisa Jean Watson

Studiekoordinator:

Karina Sanni

Arbeidsformer

Deltagelse i undervisningen er sterkt anbefalt da det kreves trening i dataferdigheter og anvendelse av konsepter i laboratoriet.

4 timer teori med introduksjon til dataprogrammer, og minst 4 timer praktisk laboratoriearbeid pr. uke for å arbeide med prosjektet.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Grunnleggende tolkingsmetoder av undergrunnsdata (BPG140_1) 5

Åpent for

Geovitenskap og energiressurser - bachelor i ingeniørfag
Enkeltemner ved Det teknisk-naturvitenskaplige fakultet
Utveksling ved Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet

Opptakskrav

 

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto