Hopp til hovedinnhold

Økonomi og marked IND200

Dette kurset gir en innføring i markedsadferd i et mikroøkonomisk perspektiv. Hovedfokus er på bedriftsadferd og faktorer som påvirker bedriftens produksjon. Etterspørsel blir også dekket med fokus på konsumentene sine atferd, og på samspillet mellom etterspørsel og tilbud i markedet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.

Fakta
Emnekode

IND200

Versjon

1

Vekting (SP)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk
Læringsutbytte

Kandidatene skal kunne gjøre rede for hvordan faktorer som bestemmer etterspørselen etter og produksjonen av forskjellige varer og hvordan prisendringer påvirker markedsadferd. Kandidaten skal kunne gjennomføre fundamentalanalyser for lønnsomhet og adferd i en næring.

Innhold:

  • Tilbud og etterspørsel
  • Produksjonsteori
  • Konkurranse og markedsstruktur
  • Offentlige goder og eksternaliteter
  • Arbeidsmarked og ulikhet
  • Internasjonal handel
  • Adferdsøkonomi

Læringsmål:

Kunnskap:

  • Mestre grunnleggende begreper i konsument- og produsentteori som ligger under tilbuds- og etterspørselsmodeller.
  • Være kjent med ulike betraktninger som er relevanter for analyse of tilbud, etterspørsel og markedsstrukturer. 
  • Være kjent med forskjeller mellom tilnærmingen til neoklassiske og adfersøkonomiske modeller.
  • Være kjent med ulike begreper i offentlige goder, eksternaliteter, skattlegging, internasjonal handel og arbeidsmarkeder.

Ferdigheter:

  • Kandidaten kan anvende logikken til tilbuds- og etterspørselsmodeller.
  • Kanidadten kan anvende marginalanalyse i en rekke ulike økonomiske anvendelser
  • Kandidaten er i stand til å skille faste fra variable kostnader og kort sikt fra lang sikt.
  • Kandidaten kan klassifisere markedsstrukter basert på nøkkelkarakterstikker
  • Kandidate kan klassifisere offentlige goder og eksternaliteter

Generell kompetanse:

  • Studenten er i stand til å anvende kunnskapen i kurset til å foreta en enkel fundamentalanalyse av et marked.
  • Studenten er i stand til å kommunisere og rapportere fundamentale karakterstikker av et marked.
Innhold
  • Innføring i mikroøkonomi
  • Bedriftens bruk av innsatsfaktorer
  • Hvordan endringer i produkt- og innsatsfaktorpriser påvirker produksjon
  • Hva bestemmer etterspørselen etter et produkt
  • Markedet
  • Hvordan markedsstruktur påvirker graden av konkurranse
  • Lønnsdannelse
  • Internasjonal handel
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer Bestemt enkel kalkulator

Fagperson(er)
Faglærer: Atle Øglend
Instituttleder: Tore Markeset
Arbeidsformer
Forelesninger, 2-4 timer pr uke
Åpent for
Biologisk kjemi - bioteknologi, bachelor i realfag Byggingeniør, bachelor i ingeniørfag Datateknologi, bachelor i ingeniørfag Automatisering og elektronikkdesign, bachelor i ingeniørfag Kjemi og miljø, bachelor i ingeniørfag Maskiningeniør, bachelor i ingeniørfag Matematikk og fysikk, bachelor Geovitenskap, bachelor i ingeniørfag Petroleumsteknologi, bachelor i ingeniørfag Byplanlegging, master i teknologi/siv.ing., femårig Industriell økonomi, master i teknologi/siv.ing. Industriell økonomi, master i teknologi/siv.ing., femårig Kybernetikk og robotteknologi - Master i teknologi/siv.ing. - 5 år Petroleumsteknologi, master i teknologi, femårig
Overlapping
Emne Reduksjon (SP)
Mikroøkonomi (BØK105) 5
Mikroøkonomi (BØK265) 5
Organisasjon og ledelse (BIP220) 5
Innføring i økonomi (IND100) 5
Organisasjon og ledelse (IND105) 5
Organisasjon, ressurser og ledelse (BØK225) 5
Litteratur
Søk etter pensumlitteratur i Leganto