Overganger (MBV155)
I barns liv vil det være minst tre overganger der sammenhenger og brudd blir aktualisert; 1) overgang mellom hjem og barnehage, 2) overganger innad i barnehagen og 3) overgang mellom barnehage og skole. I emnet overganger tematiseres, belyses og utforskes disse overgangene og vilkårene for at de skal kunne bli gode. Det innebærer kunnskap om barns opplevelser av og erfaringer med overganger, barnehagelærerens rolle i ledelse av overganger og praktiske forordninger, informasjon og samarbeidsformer i og omkring barns overganger.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MBV155
Versjon
1
Vekting (Sp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten
- har forskningsbasert kunnskap om utfordringer og muligheter i overganger
- har kunnskap om likheter og forskjeller mellom ulike kulturer som inngår i barns overganger
- har kunnskap om betydningen av språk
- har kunnskap og innsikt i barns erfaringer og opplevelser med overganger med fokus på sosiale relasjoner
- har inngående kunnskap om barnehagelæreren som profesjonell aktør i arbeid med overganger og samarbeid med andre
- har kunnskap om forskning og teori som angår vilkår for ledelse av samarbeid om overganger
Ferdigheter
Kandidaten
- kan kritisk analysere, kommunisere og diskutere faglige problemstillinger og dilemmaer knyttet til barns overganger
- kan ta ulike aktørers perspektiv i arbeidet med barns overganger
- kan gå inn i konstruktive samarbeid med aktører i ulike kulturer om barns overganger
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere og kritisk vurdere barnehagers overgangspraksiser i lys av barns behov og institusjonelle og samfunnsmessige forventninger og krav
- kan analysere og kritisk vurdere likheter, forskjeller og sammenhenger mellom ulike arenaer og kulturer som inngår i barns overganger
- kan analysere og kritisk vurdere samarbeid mellom alle aktører i overganger i barns liv, og med utgangspunkt i kunnskap og ferdigheter bidra til å ivareta barnets beste
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Individuell skriftlig hjemmeeksamen og muntlig prøving
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig hjemmeeksamen | 3/5 | Bokstavkarakterer | Alle | |
Muntlig prøving | 2/5 | Bokstavkarakterer | Alle |
Individuell skriftlig hjemmeksamen Omfang 3500 ord (+/-10%).Muntlig prøving.Begge eksamensdelene må være bestått for å kunne få endelig karakter i emnet.Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen § 3-9 pkt. 3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifisering av arbeidskrav:
Arbeidskrav: To individuelle skriftlige tekster med presentasjon knyttet til for eksempel små forskningsprosjekt. Omfang 2 x 1200 ord (+/-10%)
Arbeidskrav: Presentasjon i gruppe med utgangspunkt i tematikken overganger i barnehagealder.
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Tove Erna BellandFaglærer:
Sara EsmaeeliStudieprogramleder:
Margrethe JernesStudiekoordinator:
Inger Marie ØglændEmneansvarlig:
Lars Yngve RosellArbeidsformer
Arbeidsformene i emnet vil være preget av studentaktive læringsformer med ulike typer læringsaktiviteter i seminarer, litteraturstudier, gruppearbeid og diskusjoner. Studentene skal, individuelt og i grupper, gjennomføre små forskningsprosjekt i kursets ulike deler. Disse skal presenteres og diskuteres i plenum. Samlingene er derfor obligatoriske (70 %).
Deler av emnet kan foregå i samarbeid med UiS sine internasjonale samarbeidspartnere. Dette kan gi muligheter for en utvidet studentutveksling.
Vurdering for læring vektlegges underveis i studieforløpet. Det innebærer både egenvurdering, studenters hverandrevurdering og vurdering og veiledning fra faglærere.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.