Forum/masteroppgaven (MBV170)

Forum er en møteplass der studenter og faglærere i masterutdanningen møtes til felles dialog og diskusjoner omkring aktuelle problemstillinger studentene står overfor i arbeidet med masteroppgaven. Emnet må derfor ses i sammenheng med MBVMAS. 


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

MBV170

Versjon

2

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Forum kan betegnes som et analyseverksted der sentrale spørsmål som framkommer i arbeidsprosessen med prosjektskissa tas opp og drøftes kollektivt. Emnet er også en møteplass for alle studentene i kullet, enten de er på utveksling eller tar emnet lokalt på campus Ullandhaug.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om sammenhengen mellom problemstilling, teoretisk rammeverk, valg av metode og resultat
  • har kunnskap om ulike typer forskningsdesign
  • har kunnskap om prosjektskisse som en akademisk sjanger

Ferdighet

Kandidaten

  • kan presentere, kritisk vurdere og diskutere eget og andres faglige arbeid med utgangspunkt i arbeidets formål, dets problemstilling, teori, empiri og metodologi, samt i lys av etiske problemstillinger
  • kan utvikle en  presis og realistisk prosjektskisse for et mastergradsprosjekt

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan formulere adekvate problemstillinger som er relevante og aktuelle for barnehagens praksis- og forskningsfelt
  • kan reflektere kritisk over egen læring og den faglige utviklingen i arbeidsprosessen, og formidle og drøfte denne innsikten med andre
  • kan gi og motta veiledning

Forkunnskapskrav

MBV155 Overganger i barns liv, MBV160 Vitenskapsteori og forskningsmetode

Studentene må ha gjennomført og fått godkjent alle tidligere emner i mastergradsstudiet.

Eksamen / vurdering

Prosjektskisse

Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen, § 3-9 pkt. 3).KI-verktøy som skriveroboter er lovlige hjelpemidler ved innleveringsoppgaver og eksamen hvor alle hjelpemidler er tillatt. Det henvises til reglement på studentnettsidene - eksamen.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Forum, Obligatorisk tilstedeværelse 70%, Utkast til prosjektskisse

Spesifisering av arbeidskrav:

Forum: Studentene skal delta i aktivt i Forum med presentasjoner av eget arbeid og påfølgende diskusjon av problemstilling og en foreløpig prosjektskisse. Deltakelse i Forum er en forutsetning for å gå videre i arbeidet med masteroppgaven.

Obligatorisk arbeidskrav: Utkast til prosjektskisse, ca. 700 ord.

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Madli Dagestad

Studiekoordinator:

Inger Marie Øglænd

Arbeidsformer

Aktiv deltakelse i Forum er obligatorisk for alle studenter. Arbeidsformene vil veksle mellom forelesninger, seminarer og gruppeveiledninger. Forum kommer i forlengelsen av vitenskapsteori og metodedelen og er sentralt for forberedelsene til arbeidet med masteroppgaven.

Åpent for

Barnehagevitenskap - masterstudium

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto