Hopp til hovedinnhold

Dokumentarteori MDO100

Hva er dokumentar? Hva er likt og ulikt mellom dokumentarer på kino, radio, TV, i aviser, bøker, og på computere og smarttelefoner? Er det mulig å gi en verdinøytral og saklig fremstilling av en sak, eller er det tvert i mot ønskelig å ta standpunkt, vise frem sine verdier, og fortelle historier fra virkeligheten gjennom en mer subjektiv fremstilling? Er skillet mellom fiksjon og fakta alltid vanntett? Kan det subjektive være sannere enn det antatt objektive? Hva har teknologien å si for det som blir fremstilt?

Kurset vil behandle teoretiske spørsmål knyttet til tekstbaserte dokumentarer i bøker og aviser, filmbaserte dokumentarer for kino og TV, lydbasert dokumentarer for radio, og multimediale dokumentarer.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.

Fakta
Emnekode

MDO100

Vekting (SP)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingsemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Tilbys av

Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Institutt for medie- og samfunnsfag

Læringsutbytte

Etter at studentene har fullført emnet, forventes det at de skal ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:

Kunnskaper:

  • Kunnskap om ulike definisjoner og perspektiver på dokumentargenren.
  • Perspektiver på forholdet mellom dokumentariske representasjoner (språk, bilde, fortelling) og virkeligheten.
  • Kunnskap om forholdet mellom ulike teknologier og dokumentarens innhold.
  • Kunnskap om begrepene fakta/fiksjon og subjektivitet/objektivitet.
  • Kunnskap om hvordan ulike kontrakter etableres mellom publikum og dokumentartekstene.
  • Kunnskap om likheter og ulikheter mellom ulike typer dokumentarer og mellom dokumentarer på ulike medieplattformer som film, radio, avis og bøker.
  • Kjenne til dokumentargenrenes funksjon og oppgaver i samfunnet.

Ferdigheter:

  • Kunne skjelne ulike fortellertekniske virkemidler i dokumentarsjangrene.
  • Anvende dokumentarteori- og begreper til å analysere ulike typer dokumentarer.
  • Reflektere omkring skillet mellom fakta og fiksjon innen ulike sjangre, og mellom ulike plattformer slik som bilde og foto, litteratur, avis-reportasjer, lyd (radio), dokumentarfilm og multimedia.

Generell kompetanse:

  • Ha utviklet forståelse for dokumentariske tenkemåter.
  • Evne til å kritisk drøfte dokumentarbegrepet.
  • Evne til å kritisk reflektere over egne valg i forbindelse med utvikling og gjennomføring av dokumentarproduksjoner.
  • Evne til å selvstendig problematisere og kritisere fagkunnskap.
Innhold

Målet er å gi studentene en innføring i dokumentarteorier og -begreper, samt å gjøre dem kjent med debatter innen dokumentarfaget. Studentene får også en innføring i variasjonen av dokumentariske uttrykk, med vekt på likheter og forskjeller. Emnet skal gi en økt bevissthet om forholdet mellom dokumentariske representasjoner og virkeligheten, og om dokumentaristens egen posisjon i forhold til det som formidles.

Slike basiskunnskaper skal gjør studentene i stand til å kunne ta reflekterte valg i egne produksjoner.

Forkunnskapkrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig eksamen 1/1 A - F

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det vil bli gitt to teoretisk-analytiske innleveringsoppgaver i løpet av emnet.
I løpet av kurset må studentene levere to individuelle og obligatoriske oppgaver. Begge oppgavene må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til avsluttende muntlig eksamen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig: Terje Hillesund
Faglærer: Sigmund Trageton
Studieprogramleder: Hans Eirik Voktor
Arbeidsformer
Undervisningen skjer i seminarform med en veksling mellom forelesninger, diskusjoner, øvinger og prosjekter, og ved to obligatoriske innleveringsoppgaver.
Åpent for
Dokumentarproduksjon - mastergradsprogram
Emneevaluering
Evaluering- og kvalitetssikring av emnet vil gjennomføres i tråd med kvalitetssystemet ved Universitetet i Stavanger.
Litteratur
Søk etter pensumlitteratur i Leganto