Forskningsmetode, hermeneutikk og etikk (MEN155)
Emnet gir en oversikt over sentrale spørsmål innenfor den hermeneutiske tradisjonen, forskningsetikk og sentrale metodologiske tradisjoner i samfunnsvitenskapen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MEN155
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet gir en oversikt over sentrale spørsmål innenfor den hermeneutiske tradisjonen. Sentralt i denne sammenhengen er spørsmål om grunnlaget for forståelse og fortolkningers gyldighet. Emnet gir også en innføring i normativ etikk og en oversikt over viktige forskningsetiske problemstillinger innenfor samfunnsvitenskapelig forskning.
I tillegg gir emnet en innføring i de mest sentrale metodologiske tradisjoner i samfunnsvitenskapen, de viktigste elementene som inngår i et forskningsdesign, hvilke vurderinger som ligger bak valg av forskningsdesign og valg av metoder for å samle inn og analysere data.
For fullt utbytte forutsettes det at studenten leser pensumtekstene og deltar på forelesningene. Arbeidet med hjemmeeksamen vil gi kandidaten øvelse i å redegjøre for vitenskapsteoretiske og etiske/beslutningsteoretiske problemstillinger, noe som vil styrke kandidatens evne til å reflektere over egen forskning (bl.a. i arbeidet med masteroppgaven) i et vitenskapsteoretisk og etisk perspektiv.
Eksamensbesvarelsen kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.
Læringsutbytte
Ved avslutningen av emnet forventes det at studenten har oppnådd følgende:
Kunnskaper
- har avansert kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske problemstillinger innenfor den hermeneutiske tradisjonen.
- er fortrolige med begreper og posisjoner i normativ etikk.
- har inngående innsikt i sentrale forskningsetiske problemstillinger.
- kan gjøre rede for sammenhengen mellom vitenskapsteoretisk ståsted og forskningsdesign på en utførlig måte.
- kan gjøre rede for ulike forskningsdesign og metodologiske tradisjoner i samfunnsvitenskapen.
Ferdigheter
- kunne reflektere over egen forskning i et hermeneutisk perspektiv.
- kunne reflektere over egen forskning i et etisk perspektiv.
- kunne kritisk vurdere design og metodologiske valg i eksisterende samfunnsvitenskapelig forskning.
Generell kompetanse
- har grunnleggende forståelse for akademiske verdier og normer.
- har grunnleggende kunnskap om vitenskapsteori og etikk.
- har et reflektert forhold til sin egen rolle som mastergradsstudent.
- har et reflektert forhold til hvordan samfunnsvitenskapelig kunnskap utvikles.
- kan bruke kunnskapen til å tenke innovativt og sette i gang verdifulle prosesser.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Cato WittusenFaglærer:
Erik ChristensenFaglærer:
Lars KlemsdalArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Vitenskapsteori med etikk (MKK100_1) | 10 |
Philosophy of Science and Research Methods (MEE125_1) | 10 |
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.