Ansvarlig innovasjon og entreprenørskap (MEN260)

I dette emnet vil studentene få innsikt i hvordan innovasjon og entreprenørskap både kan bidra til og utfordre bærekraft og sosial rettferd. Hvordan skal vi forstå og analysere situasjoner som oppstår hvor eksisterende løsninger ikke ser ut til å adressere problemet? Hvordan kan vi handle når det er flere, og forskjellige, forståelser av hva problemet er? Hvordan kan vi på en kreativ måte utforske mulige løsninger i dynamiske og levende situasjoner?

Emnet er åpent for alle studenter på masterprogram ved UiS, og utvekslingsstudenter på MA-nivå.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MEN260

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

NB. Det gis ikke undervisning eller mulighet til vurdering studieår 2025/26.

Emnet gir en grundig introduksjon til hvordan vi kan utvikle nye løsninger som er bærekraftige og ansvarlige. Store samfunnsordninger vil ofte ha konsekvenser for berørte parter, og det kan være vanskelig å forutsi hvordan dette kan påvirke partene. Som ledere og utviklere av nye løsninger i privat eller offentlig sektor har du et ansvar for å tilstrebe at løsningene ikke innebærer fare eller andre negative konsekvenser for som blir berørte av dem.

Sosial innovasjon handler om hvordan vi kan utvikle løsninger som gagner samfunnet. Det kan for eksempel dreie seg om hvordan vi forvalter fellesgoder som tilgang til natur, hvordan vi utvikler levekår lokalt og globalt.

Gjennom praktisk casearbeid vil studenten jobbe med reelle problemer sammen med medstudenter og forelesere. Innsikt i prosessperspektiver for innovasjon, entreprenørskap, bærekraft og sosialt ansvar gis, og forståelsen av disse perspektivene integreres casearbeidet.

Eksempler på tema er:

  • Prosessuelle perspektiver på innovasjon og entreprenørskap
  • Prosessuelle perspektiver på bærekraft og sosial rettferdighet
  • Hvordan kan vi arbeide med praktiske situasjoner hvor både problemer og løsninger kan være både tvetydige og dynamisk utviklende?

Læringsutbytte

Kunnskap:

  • Etter gjennomført emne forventes studentene å ha god kunnskap om hvordan innovasjon og entreprenørskap kan forstås som prosessuelle og relasjonelle fenomener og hvordan sosial rettferdighet og bærekraft stiller stadig nye krav til hva som kan forstås som ansvarlige innovasjoner.
  • Studentene forventes å ha opparbeidet seg god kunnskap om prosessuelle forståelser og perspektiver på bærekraft og sosial rettferdighet, og at det som isolert sett er bærekraftig noen ganger ikke er bærekraftig i et større perspektiv.
  • Studentene skal opparbeide en prosessuell forståelse av virkeligheten, og hvordan denne forståelsen kan brukes til å utforske konkrete problemstillinger og løsninger.

Ferdigheter:

  • Studentene skal kunne kritisk vurdere hvordan ulike løsninger kan forstås som bærekraftige og rettferdige.
  • De skal kunne vurdere hvilke potensielle aspekter av bærekraft og sosial rettferdighet som ulike innovasjoner kan bringe med seg.
  • De skal kunne utvikle praktiske strategier for hvordan små-, medium- og store organisasjoner kan bidra til bærekraft og sosial rettferdighet gjennom sine aktiviteter.
  • De skal kunne bidra med å identifisere og mobilisere berørte parter

Generell kompetanse:

  • Emnet skal bidra til kritisk og refleksiv tenkning omkring hva vi utvikler av produkter, tjenester og arbeidsformer, og hvilket ansvar vi har for konsekvensene av innovative løsninger.
  • Studentene utvikle relasjonelle og prosessuelle forståelser av innovasjon og entreprenørskap og kunne anvende disse til å arbeide for og med samfunnsutfordringer og utforske potensielle løsninger.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappeevaluering 1/1 Bokstavkarakterer

Vurderingsformen er mappe som skal bestå av tre oppgaver. Selve arbeidet med mappeoppgavene vil foregå i gjeldende semester og avsluttes/innleveres i eksamensperioden. Mappen skal bestå av to gruppeoppgaver og en individuell oppgave. For studenter med opptak på et internasjonalt masterprogram skal alle oppgavene være på engelsk. Studenter på et norskspråklig program kan velge å levere oppgaver på norsk/et skandinavisk språk eller engelsk. Blir ikke mappen bestått må nytt arbeid leveres inn ved neste ordinære undervisningssemester. Ved gyldig fravær kan det søkes om utsatt innleveringsfrist som tilsvarer fraværet, jfm. eksamensforskriften til UiS. Samarbeid mellom studenter er tillatt, men dersom aktuelt gjerne fremhev/referer til dette i besvarelsen.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Eleni Damopoulou

Arbeidsformer

Gruppearbeid, forelesninger, feltarbeid og workshops. Aktiv deltakelse i selve samlingene, samt i gruppearbeid mellom samlingene, må påregnes for å kunne bestå emnet.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Ansvarlig innovasjon og entreprenørskap (DMEN260_1) 10

Åpent for

Emnet er åpent for studenter med studierett på masterprogram ved UiS.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto