Kroppsøving 2 (1.-7.trinn) MGL1061
Emnet bygger på kroppsøving 1. Gjennom arbeidet med kroppsøving 2 skal studenten øke sin praktisk-didaktiske kompetanse og videreutvikle selvstendig og faglig refleksjon over undervisning og læring i kroppsøving.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.
MGL1061
1
30
Høst
1
Høst
Norsk
Emnet bygger på kroppsøving 1. Gjennom arbeidet med kroppsøving 2 skal studenten øke sin praktisk-didaktiske kompetanse og videreutvikle selvstendig og faglig refleksjon over undervisning og læring i kroppsøving. Kroppsøving blir belyst og drøftet i tverrfaglig sammenheng og knyttet til mangfold og forskjellighet i elevgruppen i skolen. I emnet inngår også kunnskap om kroppen i bevegelse samt aktivitetsprinsipper for barn. Det viser seg at læreres fagkunnskap har stor betydning for elevenes framtidige deltakelse i fysisk aktivitet.
Teoretiske emner
Fagdidaktikk og kroppsøvingsfaget i et samfunnsperspektiv
- Vurdering for læring
- Forskningsbasert undervisning gjennom Lesson Study
- Refleksjon og kritisk tenking om kropp og bevegelse knyttet til kultur og samfunn
Bevegelsesglede, kropp og helse
- Aktivitetsprinsipper for å utvikle elevers fysiske kapasitet
- Kroppen i bevegelse - anatomi, fysiologi og bevegelseslære
- Fysisk aktivitet i skolen
Praktiske emner
- Alternative bevegelsesaktiviteter i ulike bevegelsesmiljø
- Naturferdsel og uteaktiviteter (nærmiljøaktiviteter og livredning ute)
- Løp, hopp og kast
- Turnaktiviteter
- Ballspillaktiviteter
- Praktisk treningslære
- Arrangement - aktivitetsdager
Ekskursjon
- Tre dagers fjelltur
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning i kroppsøving
- har kunnskap om vurdering og dokumentasjon av læring i kroppsøving
- har kunnskap om kroppsøving og kroppslig læring i tverrfaglig perspektiv
- har kunnskap om deltakelse, medvirkning, samspill og respekt for andre i tilknytning til kroppsøving
- har kunnskap om tilrettelegging av bevegelsesmiljø for å fremme elevers fysisk-motorisk læring og utvikling
- har kunnskap om kroppen i bevegelse, spesielt med tanke på læring av bevegelsesaktiviteter
Ferdigheter
Studenten:
- kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving
- kan vurdere fagdidaktiske problemstillinger og bruke relevant teori og forskning til å forbedre undervisning i kroppsøving
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse og undervisning i kroppsøving
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bidra til nytenkning og innovasjon i faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
- kan arbeide med mangfold og forskjellighet i kroppsøving og reflektere over fagets innhold og rolle i en flerkulturell skole
- kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer
MGL1060 Kroppsøving 1 (1.-7.trinn)
GLU1060 Kroppsøving 1 (1.-7. trinn)
Skriftlig eksamen og individuell FOU-oppgave
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig eksamen | 6/10 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
FOU oppgave | 4/10 | Bokstavkarakterer | ||
Uteaktiviteter og naturferdsel | Bestått/ Ikke bestått | |||
Fjelltur | Bestått/ Ikke bestått |
Individuell FOU oppgave knyttet til samfunnsvitenskapelige emner på 3000 ord (+/- 10%). Oppgaven skal knyttes til kroppsøvingsundervisning i skolen.Begge vurderingene må være bestått for å få karakter i MGL1061. Emnet uteaktiviteter og naturferdsel, samt fjelltur er deleksamen som må være godkjent for å få karakter i emnet
Profesjonskompetanse i kroppsøving utvikles gjennom aktiv deltakelse, utprøving av ulike aktiviteter og drøfting av gode metodiske tilnærminger. Det kreves 80 % tilstedeværelse i både den praktiske og teoretiske undervisningen for å få gå opp til eksamen. Det forventes at studenter er aktiv deltakende i forbindelse med undervisningen i de praktiske emnene, inkludert fjellturen med overnatting.
Det er ett arbeidskrav knyttet til undervisning i hvert teoretiske emne som må være godkjent for å få avsluttende vurdering. Arbeidskravene vil være skriftlig eller praktisk rettet. Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering i bearbeidet form. Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til skriftlig eksamen, jmf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.
Studenter som mangler godkjenning grunnet fravær i teoretisk og praktisk undervisning kan pålegges å ta opp igjen hele, - eller deler av emnet/emnene neste år for å få avsluttende vurdering.
Forberedelser og gjennomføring av praksis er obligatorisk. Studenter får tilbud om utveksling til Valencia og Leicester i praksisperioden.
Estimert arbeidsbelastning KRØ 2: 825 timer
- Teoriundervisning (forelesning, arbeidskrav og selvstudium): 296 timer
- Praktisk undervisning (egenøving og undervisning): 110 timer
- Naturferdsel og uteaktiviteter (planlegging, reisetid og ekskursjon): 60 timer
- Eksamen (praktisk metodisk og skriftlig eksamen): 140 timer
- Praksis, trepartsmøte og forberedelser: 160 timer
- Diverse: 59 timer