Naturfag A (MGL1080)
Naturfag gir oss nøkkelen til å forstå universets mysterier, fra de minste cellene til de største galaksene. Som naturfaglærer har du muligheten til å tenne en gnist av vitenskapelig interesse i unge sinn, og inspirere dem til å utforske, oppdage og innovere. Du vil ikke bare undervise i fakta og teorier, men også kritisk tenkning, problemløsning og kreativitet. Naturfag er grunnlaget for fremtidens teknologi og bærekraftige løsninger, og du kan være med på å forme morgendagens forskere, ingeniører og miljøforkjempere.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL1080
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan å drive undervisning om menneskekroppen, seksualitet og helse og livsstil.
- har kunnskap cellers oppbygging og hovedfunksjoner og hvordan organismers egenskaper påvirkes av arv og miljø.
- har kunnskap om kroppens organsystemer.
- har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
- har kunnskap om sammenhenger i periodesystemet, navnsettingsregler og egenskaper hos vanlige kjemiske stoffer.
- ha kunnskap om hovedtypene av kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå, og hvordan disse kan relateres til fenomener i hverdagen og i naturen
- ha kunnskap om håndtering av kjemikalier og hvordan man lager kjemiske løsninger
- har kunnskap om kraft, akselerasjon, forflytning og fart, og kan bruke disse størrelsene i møte med digital teknologi.
- har kunnskap om sammenhengen mellom spenning, strøm og resistans.
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda.
- har kunnskap om hvilke kosmologiske og astronomiske forhold som er opphav til universets opprinnelse og utvikling, liv på jorden og årstider.
- har kunnskap om utviklingen av teknologiske produkter med hensyn på design og funksjon og teknologi som skolefag
- har kunnskap om hverdagsforestillinger og misoppfatninger knyttet til relevant fagstoff
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning i grunnskolen forankret i forsking, teori og praksis
- kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning og drøfting med kollegaer
- kan gjennomføre aktiviteter og målinger inne og ute med bruk av relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre beregninger med og uten digitale verktøy
- kan bruke modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
- kan bruke formativ vurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring i grunnskolen.
- kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag.
- kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag.
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter, med fokus på undring og utforskning for de yngste elevene.
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for grunnskolen som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- har innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor naturfagdidaktisk forskning og kan bidra og delta i prosjekt for å utvikle undervisningspraksis i naturfag
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Skriftlig eksamen, Fou-oppgave og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 2/5 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Enkel kalkulator |
FOU-oppgave | 1/5 | Bokstavkarakterer | ||
Muntlig eksamen | 2/5 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
FoU oppgave: Som en del av vurderingen i MGL1080 skal det skrives en FoU oppgave på 2000 - 3000 ord tilsvarende 6 studiepoeng. Oppgaven skal være profesjonsrettet. Tema for FoU oppgave vil bli lagt ut i Canvas.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Da det er praktiske aktiviteter i alle undervisningsøkter, er det krav om minst 80% tilstedeværelse i undervisningen.
Inntil fire skriftlige og tre digitale arbeider. Hver med et omfang på inntil seks sider. I tillegg kan det være inntil tre teknologiprosjekter. Arbeidene må være godkjent.
Laboratorieprøve. Studenten vil bli prøvd i gjennomgåtte øvinger, stoffkunnskap og sikkerhet. Studenten må bestå prøven for å gå opp til eksamen. Tidspunkt for prøven blir bestemt etter avtale med studentene.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Ingeborg KnævelsrudEmneansvarlig:
Kristine Marie OlsenFaglærer:
Elise FosshaugFaglærer:
Espen LundeStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudFaglærer:
Kristine Marie OlsenStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasPraksiskoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoiePraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
Med bakgrunn i stoffets egenart og målet for studiet vil det veksles mellom forelesninger, seminarer, laboratoriearbeid, ev ekskursjoner og selvstudium.
Det kan bli arrangert 1 - 3 ekskursjoner i Stavangerområdet i undervisningstiden. Nærmere avtaler om dato og tid vil bli avklart ved studiestart. Studentene må selv dekke utgifter til transport.
Forventet arbeidsinnsats
- Undervisning inntil 134 timer
- Eksamen og obligatoriske prøver inntil 8 timer
- Praksis (3x40) = 120 timer
- Egenaktivitet 540 timer