Naturfag A (MGL1080)

Naturfag gir oss nøkkelen til å forstå universets mysterier, fra de minste cellene til de største galaksene. Som naturfaglærer har du muligheten til å tenne en gnist av vitenskapelig interesse i unge sinn, og inspirere dem til å utforske, oppdage og innovere. Du vil ikke bare undervise i fakta og teorier, men også kritisk tenkning, problemløsning og kreativitet. Naturfag er grunnlaget for fremtidens teknologi og bærekraftige løsninger, og du kan være med på å forme morgendagens forskere, ingeniører og miljøforkjempere.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MGL1080

Versjon

1

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet skal gi faglig trygghet og undervisningskunnskap i sentrale områder av naturfaget i grunnskolen. Det legges vekt på å utvikle studentenes kunnskap og kompetanse som sikrer elevenes progresjon i grunnleggende emner i naturfag. Vesentlige deler av denne kompetansen er å kunne utvikle elevenes sansing, oppdagerglede, utforskning, begrepsdanning og naturfagspråk. Lærerstudenten skal også kunne legge til rette for bruk av teknologi i undervisningen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan å drive undervisning om menneskekroppen, seksualitet og helse og livsstil.
  • har kunnskap cellers oppbygging og hovedfunksjoner og hvordan organismers egenskaper påvirkes av arv og miljø.
  • har kunnskap om kroppens organsystemer.
  • har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
  • har kunnskap om sammenhenger i periodesystemet, navnsettingsregler og egenskaper hos vanlige kjemiske stoffer.
  • ha kunnskap om hovedtypene av kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå, og hvordan disse kan relateres til fenomener i hverdagen og i naturen
  • ha kunnskap om håndtering av kjemikalier og hvordan man lager kjemiske løsninger
  • har kunnskap om kraft, akselerasjon, forflytning og fart, og kan bruke disse størrelsene i møte med digital teknologi.
  • har kunnskap om sammenhengen mellom spenning, strøm og resistans.
  • har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda.
  • har kunnskap om hvilke kosmologiske og astronomiske forhold som er opphav til universets opprinnelse og utvikling, liv på jorden og årstider.
  • har kunnskap om utviklingen av teknologiske produkter med hensyn på design og funksjon og teknologi som skolefag
  • har kunnskap om hverdagsforestillinger og misoppfatninger knyttet til relevant fagstoff

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning i grunnskolen forankret i forsking, teori og praksis
  • kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning og drøfting med kollegaer
  • kan gjennomføre aktiviteter og målinger inne og ute med bruk av relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre beregninger med og uten digitale verktøy
  • kan bruke modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
  • kan bruke formativ vurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring i grunnskolen.
  • kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag.
  • kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag.

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter, med fokus på undring og utforskning for de yngste elevene.
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for grunnskolen som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
  • har innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor naturfagdidaktisk forskning og kan bidra og delta i prosjekt for å utvikle undervisningspraksis i naturfag

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Skriftlig eksamen, Fou-oppgave og muntlig eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen 2/5 4 Timer Bokstavkarakterer Enkel kalkulator
FOU-oppgave 1/5 Bokstavkarakterer
Muntlig eksamen 2/5 30 Minutter Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt

FoU oppgave: Som en del av vurderingen i MGL1080 skal det skrives en FoU oppgave på 2000 - 3000 ord tilsvarende 6 studiepoeng. Oppgaven skal være profesjonsrettet. Tema for FoU oppgave vil bli lagt ut i Canvas.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlige arbeider, Laboratorieprøver, Obligatorisk fremmøte

Da det er praktiske aktiviteter i alle undervisningsøkter, er det krav om minst 80% tilstedeværelse i undervisningen.

Inntil fire skriftlige og tre digitale arbeider. Hver med et omfang på inntil seks sider. I tillegg kan det være inntil tre teknologiprosjekter. Arbeidene må være godkjent.

Laboratorieprøve. Studenten vil bli prøvd i gjennomgåtte øvinger, stoffkunnskap og sikkerhet. Studenten må bestå prøven for å gå opp til eksamen. Tidspunkt for prøven blir bestemt etter avtale med studentene.

Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.

Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Kristine Marie Olsen

Faglærer:

Elise Fosshaug

Faglærer:

Espen Lunde

Studieprogramleder:

Ingeborg Knævelsrud

Studiekoordinator:

Ida Margrethe Eikaas

Praksiskoordinator:

Karen Elizabeth Gilje Woie

Praksiskoordinator:

Kitty Marie Garborg

Arbeidsformer

Med bakgrunn i stoffets egenart og målet for studiet vil det veksles mellom forelesninger, seminarer, laboratoriearbeid, ev ekskursjoner og selvstudium.

Det kan bli arrangert 1 - 3 ekskursjoner i Stavangerområdet i undervisningstiden. Nærmere avtaler om dato og tid vil bli avklart ved studiestart. Studentene må selv dekke utgifter til transport.

Forventet arbeidsinnsats

  • Undervisning inntil 134 timer
  • Eksamen og obligatoriske prøver inntil 8 timer
  • Praksis (3x40) = 120 timer
  • Egenaktivitet 540 timer

Praksis

Praksis 15 dager

Åpent for

Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto