Fellesskap: Samfunnsfaglige perspektiv (MGL3054)
Emnet vil gi studenten innsikt i samfunnsfaglige perspektiv på identitet, makt og samfunn. Sentralt i faget står faglige og didaktiske problemstillinger knyttet til kunnskap om hvorfor og hvordan mennesker søker sammen i samfunn, og faget utforsker samfunnsfaglige tilnærminger til identitet og identitetskonstruksjon. Undervisningen i faget er forskningsbasert og er innrettet mot fremtidige lærere i barne- og ungdomsskolen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL3054
Versjon
1
Vekting (Sp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat som har fullført og bestått emnet skal ha følgende læringsutbytte definert i form av:
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående kunnskap om hvordan identitet og fellesskap blir påvirket av historiske og nåtidige forhold
- inngående kunnskap om fagperspektiver på makt og dens mange uttrykksformer
- inngående kunnskap om fagperspektiver på samfunnsformasjon og sosialt liv
- inngående kunnskap om skoleinstitusjonens rolle i utviklingen av tilhørighet og identitet
Ferdigheter
Kandidaten skal:
- kunne drøfte historiske og samtidige hendelser eller samfunnsfenomen fra ulike perspektiv
- kunne drøfte hvordan makt og maktrelasjoner har påvirket og påvirker identitet og samfunnsforhold
- kunne drøfte problemstillinger knyttet til kulturforskjeller og sosial ulikhet i skolen
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- selvstendig og kritisk tilegne seg fag- og fagdidaktisk litteratur
- formidle og drøfte fagperspektiv skriftlig og muntlig
- reflektere over lærerrollen og egen lærerpraksis i lys av fagperspektiv på makt og samfunn
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Oppgave og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig hjemmeoppgave | 6/10 | Bokstavkarakterer | ||
Individuell muntlig eksamen | 4/10 | Bokstavkarakterer |
Individuell skriftlig semesteroppgave som vurderes med karakter, A-F. Oppgaven teller 60% av karakteren i faget. Oppgaven skal være på 3000 ord (+/- 10 %).Individuell muntlig eksamen som vurderes med karakter, A-F. Den muntlige eksamen teller 40% av karakteren i faget. Den muntlige prøvingen har en tidsramme på 30 minutter.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Begrunnet med at faget krever aktiv studentdeltakelse med tilbakemeldinger fra medstudenter er det krav om minst 70% tilstedeværelse i undervisningen
Et skriftlig arbeidskrav med omfang på 1000 ord (+/- 10).
Alle obligatoriske krav må være godkjent for å få gå opp til vurdering i emnet. Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Linn Anne Margrethe NormandEmneansvarlig:
Tord AustdalFaglærer:
Nils Olav ØstremFaglærer:
Ketil Fred HansenFaglærer:
Marie Smith-SolbakkenStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasArbeidsformer
Undervisningen består av forelesninger, diskusjoner og studentfremleggelser.
Aktiv studentdeltakelse forventes ved at studenter bidrar både muntlig og skriftlig i undervisningen.
Gruppearbeid må påregnes.
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.