Spesialpedagogikk i en skole for alle (MGL3600)
Emnet Spesialpedagogikk i en skole for alle, har som mål å gi studentene økt innsikt i vilkår for spesialpedagogisk praksis i dagens skole. Gjennom arbeid i faget skal studentene opparbeide seg et godt grunnlag for profesjonsfaglig refleksjon og videreutvikling av egen praksis i møte med elever med behov ut over generell pedagogisk støtte.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL3600
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Dette emnet er et valgemne for de som ønsker å skrive masteroppgaven sin i spesialpedagogikk. Emnet tar utgangspunkt i at inkludering er et grunnleggende prinsipp i skolen, og at alle elever skal få mulighet til utvikling, mestring, læring og trivsel - uavhengig av forutsetningene sine. Videre vektlegges samhandlingskompetanse med foresatte og elever, kolleger og annet fagpersonell om elevers helhetlige utvikling og læring. Emnet retter også søkelyset mot dagsaktuelle spesialpedagogiske problemstillinger, handlingsalternativer og tiltak i en inkluderende skole. Gjennom selvvalgt litteratur kan studenter velge å fordype seg i ulike barrierer mot læring i et inkluderingsperspektiv.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal:
-
ha kunnskap om hvordan et inkluderende perspektiv på spesialpedagogisk praksis kan bidra til å ivareta alle elever, også elever med behov utover generell pedagogisk støtte
-
ha inngående kunnskap om spesialpedagogiske hjelpe- og støttesystemer, herunder tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
-
ha generell kunnskap om kvalitative og kvantitative forskningsprosesser
Ferdigheter
Studenten skal:
-
kunne reflektere over og drøfte sentrale og dagsaktuelle spesialpedagogiske problemstillinger som er relevante for undervisningen i skolen
-
kunne bruke forsknings- og metodelitteratur i planlegging av eget forskningsarbeid
Generell kompetanse
Studenten kan:
-
analysere, vurdere og håndtere spesialpedagogiske og profesjonsetiske problemstillinger i en inkluderende skole for alle
Forkunnskapskrav
MGL1500 Spesialpedagogikk (1.-10. trinn)
MGL2500 Spesialpedagogikk (5.-10. trinn)
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skoleeksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Innlevering av fire korte tekster (1-2 sider) hvor studentene bruker faglitteratur til å argumentere for og reflektere rundt egen masteroppgaves 1) problemstilling, 2) teoretisk innramming, 3) valg av metode, og 4) forskningsetiske utfordringer
Muntlig presentasjon av skisse til eget masterprosjekt
70 % obligatorisk tilstedeværelse i undervisning.
Mrk. Vurderingsordningen på alle arbeidskrav er godkjent/ikke godkjent. Studenter som får én eller flere av de skriftlige arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av teksten(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoieEmneansvarlig:
Vegard MoenEmneansvarlig:
Vegard MoenStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasArbeidsformer
Emnet har et omfang på 15 studiepoeng og organiseres i form av maksimum 12 undervisningsdager, a 4 timer.
Det vil bli lagt til rette for varierte og deltakende arbeidsmåter som skal fremme studentens læringsutbytte. Det veksles mellom forelesning, refleksjon og diskusjon i gruppe og plenum, samt praktisk prosessorientert arbeid knyttet til de fire skriftlige arbeidskravene.