Masteroppgave i naturfag (MGL380M)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL380M
Versjon
1
Vekting (Sp)
45
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Merk
Emnet starter ikke før høsten 2024
Innhold
En masteroppgave i naturfag er et veiledet vitenskapelig arbeid. Den skal være profesjonsrettet, praksisorientert og solid forankret i naturfaget. Det empiriske arbeidet kan være av kvalitativ, fortolkende, eller kvantitativ art.
Studenter veiledes individuelt og i grupper gjennom prosjektutviklingen, og frem til innleveringsfristen for oppgaven.
Masteroppgaven i naturfag skrives og leveres normalt individuelt. Det er anledning til å skrive og levere oppgaven i grupper på inntil to kandidater, forutsatt at søknad om dette blir innvilget.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Kandidaten
- har spesialisert innsikt i et avgrenset naturfagdidaktisk og/eller naturfaglig område (masteroppgave)
- har kunnskap om hvilke elementer som inngår i en prosjektbeskrivelse og masteroppgave, og sammenhengen mellom disse elementene i lys av relevant vitenskapsteori
- har kunnskap om produksjon og analyse av den typen data som masteroppgaven retter seg mot
Ferdigheter
Kandidaten
- kan formulere problemstilling og utarbeide en prosjektbeskrivelse som redegjør for tematikk og forskningsspørsmål, teoretisk og metodisk tilnærming og mulige forskningsetiske problemstillinger
- kan gjennomføre et forskningsprosjekt og utvikle en masteroppgave som relaterer seg til aktuell forskning, teoretisk og metodologisk litteratur, og som vurderer relevante forskningsetiske problemstillinger
- kan analysere faglige og fagdidaktiske problemstillinger basert på selvstendig tilegnet fagkunnskap, og bruke slik innsikt i undervisning, formidling og forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- kan formidle eget forskningsprosjekt og kan presentere forskningsresultater både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Kandidaten
- har kunnskap om forskningsprosessen
- kan vurdere kvalitet, gyldighet og relevans av egne og andres forskningsarbeider og av publisert forsknings- og faglitteratur
- kan identifisere og reflektere over aktuelle forskningsetiske problemstillinger i skolerelaterte forskningsprosjekt
Forkunnskapskrav
MGL1080 og MGL1081 eller tilsvarende fra annen institusjon.
Studenten må ha bestått en FoU-oppgave i løpet av studieløpet sitt, i tillegg må studenten ha bestått fordypning i naturfag på grunnskolelærerutdanningen.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Masteroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Masteroppgave (1/1) Bokstavkarakter A-FOmfanget på masteroppgaven er veiledende satt til 20 000 - 40 000 ord. Forside, innholdsfortegnelse, forord, litteraturliste og vedlegg teller ikke med i omfanget. Det er mulig å søke om å få skrive masteroppgaven i artikkelformat med overbygging. Artikkel skal være på 5000-7000 ord + overbygging 5000-8000 ord. Rammen på 5000-7000 ord for artikkel kan fravikes hvis det valgte tidsskrift har andre begrensinger.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Prosjektbeskrivelse, Presentasjon av masteroppgave, Obligatorisk oppmøte på fellesseminar.
Prosjektbeskrivelse på 5-7 sider som vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Presentasjon av masteroppgave på 20-30 minutter, vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Studenter som får én eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til vurdering. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.
Fagperson(er)
Faglærer:
Espen LundeFaglærer:
Kristine Marie OlsenFaglærer:
Frode SkarsteinEmneansvarlig:
Ingeborg KnævelsrudStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudStudiekoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoieArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.