Masteroppgave i helsesykepleie (MHEMAS)
Masteroppgaven i helsesykepleie er et vitenskapelig arbeid, enten i form av en monografi eller i artikkelformat som kan utarbeides individuelt eller av to studenter i par. Sammen med prosjektplan representerer masteroppgaven studentens særlige fordypning i studiet. Gjennom arbeidet med oppgaven skal studentene føre videre den kompetanse som de har tilegnet seg gjennom de øvrige delene i studiet og videreutvikle denne på et teoretisk eller empirisk grunnlag.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MHEMAS
Versjon
2
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Masteroppgaven er et vitenskapelig arbeid, enten i form av en monografi eller i artikkelformat med kappe, som kan utarbeides individuelt eller av to studenter i par. Masteroppgaven tar fortrinnsvis utgangspunkt i en godkjent prosjektplan fra emnet MHEPRO. Masteroppgaven representerer studentens særlige fordypning i studiet. Gjennom arbeidet med oppgaven skal studentene føre videre den kompetanse som de har tilegnet seg gjennom de øvrige delene i studiet og videreutvikle denne på et teoretisk og/eller empirisk grunnlag. I masteroppgaven skal studenten gjøre rede for sentrale begrep, relevant forskning, metodevurderinger, samt ta opp spørsmål som kan forventes med hensyn til vitenskapelig kritikk. Masteroppgaven kan ha metodisk tilnærming som er kvalitativ, kvantitativ eller systematiske kunnskapsoppsummeringer. Ved kunnskapsoppsummeringer som metodisk tilnærming skal masteroppgaven utarbeides av to studenter i par, ikke som individuell oppgave.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
har inngående kompetanse om kliniske studier som forskningsmetode
har inngående kunnskap om en valgt problemstilling innen helsesykepleiers fagområde
Ferdigheter
Kandidaten:
kan selvstendig anvende, analysere og fortolke relevante teorier og metoder
kan gjennomføre et avgrenset vitenskapelig arbeid i tråd med forskningsetiske retningslinjer under veiledning
kan identifisere aktuelle forskningsområder, og bidra til utvikling av ny kunnskap innen sitt fagområde
kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å innhente relevant forskningsbasert kunnskap og kritisk vurdere kvalitet, resultater og konklusjon og vurdere overførbarhet og implikasjoner for helsesykepleie praksis
Generell kompetanse
Kandidaten:
viser forståelse for sentrale forskningsprinsipper
kan formulere relevant(e) problemstilling(er) for eget forskningsprosjekt på bakgrunn av litteraturgjennomgang
kan kritisk vurdere og anvende relevant litteratur som bakgrunn for et valgt tema
kan kritisk vurdere valg av forskningsmetodisk tilnærming
viser evne til systematisk og kritisk analyse av problemstillinger og datagrunnlag
kan anvende etiske prinsipper og teorier i alle deler av forskningsprosessen
kan beherske vitenskapelig språk og formidle forskningsresultater
kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen helsesykepleie
kan formidle eget fag og forskning i møte med befolkning, samarbeidspartnere, og beslutningstakere lokalt, nasjonalt og globalt
Forkunnskapskrav
Prosjektplan for masteroppgave (MHEPRO) skal være bestått før innlevering av masteroppgaven.
Vilkår for å få sensurert masteroppgaven er at alle forutgående emner i studieplanen må være bestått og deltakelse på obligatoriske seminarer må være godkjent før masteroppgaven kan leveres.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Masteroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk 75% tilstedeværelse på oppgaveseminar.
Framlegg og opponering ved oppgaveseminar Ved ikke innfridd nærværsplikt avtales ekstraordinært seminar med emneansvarlig.
Fagperson(er)
Faglærer:
Per Christer Thomas WestergrenEmneansvarlig:
Linda Horne MælandStudieprogramleder:
Allaug Ulevåg OksumArbeidsformer
Masteroppgaven er et vitenskapelig arbeid under veiledning. Studentene tildeles veileder etter metode og tematikk. Det er studentens ansvar å ta initiativ til veiledning og planlegge kontakt med sin veileder i alle deler av forskningsprosessen. Veiledning er en vesentlig del av arbeidet med oppgaven og skal bidra til at studenten kan forstå og tilegne seg nødvendige kunnskaper om forskningsprosessen og forskningsetikk. Veiledning kan foregå i gruppe eller individuelt.
I arbeidet med masteroppgaven deltar studentene på oppgaveseminarer med obligatoriske fremlegg og opponentskap. I oppgaveseminarene legges det også inn undervisning med fokus på metodologiske, etiske og substansielle problemstillinger.