Deltakelse i skole og arbeidsliv (MHV202)
Deltagelsesproblemer som skolefravær, skolevegring, skolefrafall, sykefravær og uførhet bidrar til store konsekvenser for individ, skolesektor, arbeidsliv og samfunn.
Nitten prosent mellom 25 og 35 år har ikke fullført videregående opplæring, og hver tredje elev i videregående skole fullfører ikke innen normert tid. I 2016 var 86.000 unge i Norge verken i arbeidslivet, under utdanning, eller på tiltak (såkalte NEETs).
Til enhver tid står mer enn en halv million nordmenn utenfor arbeidslivet, noe som utgjør hver femte person i arbeidsfør alder. En tredjedel av statsbudsjettet går til NAV, der halvparten benyttes til helserelaterte ytelser.
Disse utfordringene krever en kunnskapsbasert tilnærming. Konsekvensene for de som avbryter skolegang eller står utenfor arbeidslivet er ofte omfattende og komplekse. Implementering av forskningsbasert kunnskap innen skolehelse og arbeidshelse, der også kontekstuelle forhold adresseres for å forstå helse- og deltagelsesutfordringene bedre er sentralt i emnet.
Emnet er egnet for alle som jobber med helse- og deltagelsesproblemer innenfor helse- og velferdstjenestene, samt andre tilstøtende samfunnsroller og -oppgaver. Studenten velger fordypning enten i «skolehelse og -deltagelse» eller «arbeidshelse og -deltagelse».
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MHV202
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Merk
Emnet starter ikke før høsten 2024
Innhold
Forskning har blant annet vist at å delta i ordinært skole- og arbeidsliv kan gi reduksjon i fysiske og psykiske symptomer, bidra til bedre rutiner i hverdagen, redusere omfanget av helseskadelig adferd, samt gir en følelse av mening og mestring. Deltagelse kan derved i seg selv fungere som behandling eller terapi, og være både et mål og et middel. Å identifisere hvordan personer kan returnere til arbeidet og fullføre skolegangen krever ny kunnskap, tjenesteinnovasjon og implementering av eksisterende kunnskap i helse- og velferdstjenestene, slik at forskningen kan få en konkret og nyttig bruk for å løse dette samfunnsproblemet bedre. Dette vil være en rød tråd i alle delene av dette emnet.
Emnet er organisert i fire tematiske delemner, som alle setter søkelys på å oppnå deltagelse, eller redusere manglende deltagelse:
- Del 1: Teorier og modeller
- Del 2: Årsaker og prognostiske faktorer
- Del 3: Konsekvenser for individ, skole/arbeidsliv og samfunn
- Del 4: Intervensjoner
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om hvordan en systemteoretisk og biopsykososial forståelse av deltagelse i skole og arbeidsliv omtales i forskningslitteraturen
- har inngående kunnskap om hvordan deltagelse både kan gi helseutfordringer, men også helsegevinster som symptombedring, samt økt mestring og mening
- har inngående kunnskap om årsaker til fravær og frafall i skole- eller arbeidsliv
- har inngående kunnskap om konsekvenser av fravær og frafall i skole- eller arbeidsliv, på individ-, skole/arbeidsplass- og samfunnsnivå
- har inngående kunnskap om virksomme helsefremmende, forebyggende og rehabiliterende intervensjoner for å oppnå skoledeltagelse eller arbeidsdeltagelse.
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere og anvende kunnskap fra teorier og modeller brukt innen helsevitenskap om forskning på årsaker og konsekvenser av deltagelsesproblemer i skole- eller arbeidsliv
- kan bidra til å formidle en helhetlig helsevitenskapelig tilnærming til deltagelsesproblemer i samfunnet, der kontekstuelle og sosialpolitiske strategier inngår
- kan finne, forstå, vurdere og anvende forskningsbasert kunnskap om virksomme intervensjoner for å oppnå deltagelse i skole- eller arbeidsliv
Generell kompetanse
Studenten:
- kan gjennomføre en avgrenset, selvstendig implementeringsprosess mellom forskning og praksis innen skoledeltagelse eller arbeidsdeltagelse
- kan identifisere og drøfte implementeringsbarrierer for når en utvalgt kunnskapsbasert intervensjon skal anvendes i praksisfeltet
- kan integrere og kommunisere faglige problemstillinger på nye områder av relevans for inkludering i skole eller arbeidsliv
- kan se hvordan det er mulig å bidra til nytenkning, innovasjon og kunnskapsbasert praksis for å oppnå høyere grad av deltagelse i skole- eller arbeidsliv.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 7 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. Omfang: 3000 ord (+/- 10%), referanseliste kommer i tillegg.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- levert individuell oppgave på intervensjons-verkstedet (2 sider/500-800 ord)
- gitt en hverandrevurdering til en medstudent på individuell skisse
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Randi Wågø AasStudieprogramleder:
Margareth KristoffersenArbeidsformer
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.